Komt Toyota met een tweede model op waterstof?

1j geleden | Laurent Zilli

Na de Mirai, die al in Europa te koop is, plant Toyota een tweede brandstofcelmodel. De pick-up Hilux is de haalbaarheidstestfase ingegaan.

Als pionier op het gebied van elektrificatie met zijn hybride Prius is Toyota verveld tot de belangrijkste tegenpool van het "batterij-elektrisch en niets anders"-beleid. Voor het bedrijf is het noodzakelijk om oplossingen te diversifiëren, en een van de voorkeurswegen is waterstof. Samen met Hyundai en zijn Nexo is Toyota een van de weinige fabrikanten die een brandstofcelauto in de markt zet, een die zijn eigen elektriciteit opwekt uit waterstof en het voordeel kent dat de actieradius van 600 kilometer in minder dan vijf minuten wordt teruggewonnen. Waar er waterstoftankstations bestaan, natuurlijk.

Voor 2030

Trouw aan zijn principes heeft de fabrikant net een testfase gelanceerd voor een tweede model van dit type, en er is gekozen voor de pick-up Hilux. Het is een verstandige keuze, want de structuur van de pick-up maakt het mogelijk om drie brandstoftanks en de hybride batterij in het chassis onder te brengen, terwijl de brandstofcel zelf onder de motorkap zit, in plaats van de motor. De Hilux H2, een gezamenlijk project van het Japanse moederbedrijf, het ontwikkelingscentrum van het merk in Brussel en Toyota Motor UK, zal intensief worden getest voordat de haalbaarheid ervan wordt vastgesteld. De fabrikant heeft aangekondigd dat als alles goed gaat, het model (ruim) voor 2030 op de markt zou kunnen komen. De brandstofcel is niet het enige gebruik van waterstof dat Toyota onderzoekt. De fabrikant overweegt ook het gebruik als brandstof in traditionele verbrandingsmotoren, met name voor sportieve toepassingen.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in