Laffite Automobili: bloed kruipt waar het niet gaan kan
In de melkweg van startups met de ambitie om een elektrische hypercar te lanceren, is dit er één waarvan we hopen dat het doel bereikt wordt, al was het maar vanwege het dna dat het meekrijgt van zijn medeoprichter. In dit geval is dat Bruno Laffite, voormalig coureur van beroep, en vooral (zonder oneerbiedig te willen zijn voor zijn eigen carrière) de neef van een grote naam in de F1 en in de sport in het algemeen: Jacques Laffite. We wijzen erop dat Bruno geen nieuwkomer is, want het bedrijf dat hij samen met zijn vriend voor het leven Pascal Cohen runt, heeft al gedegen ervaring met hypercartechniek. Dat leidde in 2019 tot de zeer kleinschalige productie van een SUV-coupé met 720 pk. Maar enkele dagen geleden werden ook drie modellen onthuld door Laffite Automobili aan de zijlijn van de Formule 1 GP van Miami.
Op drie terreinen
De drie modellen, allemaal ontworpen door GFG Style, het bureau dat door meester Giugiaro en zijn zoon is opgericht na het verlaten van Italdesign, moeten worden geclassificeerd als elektrische hypercars. Elk is een eerbetoon aan een bepaalde discipline. Met zijn Proto-look doet de LM1 duidelijk denken aan de 24 Uren van Le Mans. Hij beschikt over 1.167 pk en 2.500 Nm verdeeld over de vier wielen, een topsnelheid van 350 km/u en belooft een 0-100 km/u tijd van 1,9 seconden. We gaan over naar de wereld van de rally-raid met de Atrax, een grote jongen van 2.200 kilo die dankzij zijn vierwielaandrijving even hard kan gaan op de weg als in de duinen, met 1.151 pk en 2.500 Nm op het schavot. Tot slot onze favoriet: de Barchetta. Met zijn double bubble, zijn halo in Formule 1-stijl en zijn twee zwevende bogen is hij absoluut spectaculair, en weerspiegelt hij perfect de stijl van Giugiaro. Het is de minst krachtige van het trio (586 pk, 990 Nm), maar het is degene die we willen. Helaas is het onwaarschijnlijk dat wij tot de "uitverkorenen" behoren, die een van deze auto's, die elk tussen de 24 en 26 stuks worden geproduceerd, zullen ontvangen.