Lamborghini Revuelto: onthuld in al zijn agressiviteit

1j geleden | Stephane Monsin

We wisten al alles over de atmosferische V12 en de hybride, nu moesten we alleen nog weten hoe hij eruit zou zien en hoe hij zou heten. Nou, hij heet Revuelto. En, hij is zo opvallend als een Lamborghini zou moeten zijn.

Laten we beginnen met een beetje uitleg over de naam van de nieuwe supercar. Zoals gebruikelijk heeft Lamborghini die ontleend aan de taal van Cervantes. Het heeft niets te maken met stierengevechten (al een tijdje niet meer), maar de naam is toch sterk. Revuelto is een bijvoeglijk naamwoord dat kan worden vertaald als ‘turbulent’, ‘onrustig’ of ‘tumultueus’. En je hoeft maar naar de auto te kijken om te begrijpen dat die vlag de lading dekt.

Tussen verleden en toekomst

Je houdt van een Lambo of je haat hem. Het uiterlijk van de Revuelto zet die traditie voort, met een hyperagressief uiterlijk, dat (volgens ons) wordt gekenmerkt door die sinistere uitstraling die de in de carrosserie gezette koplampen en de Y-vormige LED-dagrijverlichting geven. Verder zegt Lamborghini dat het design van de auto een brug slaat tussen verleden en toekomst, met elementen die geïnspireerd zijn op de Countach, Diablo en Aventador, en andere die op toekomstige Lamborghini-modellen te zien zullen zijn. Het interieur baadt al even diep in de prestatiegerichte sfeer. Wij houden van de tot een eenvoudig ultradun scherm gereduceerde instrumententeller en de "combat jet"-sfeer, maar niet van het trucje van de nieuwe fabrikant om een scherm voor de passagier te plaatsen.

Geëlektrificeerde prestaties

We wisten al dat Lamborghini een gloednieuwe V12 zonder turbo had ontwikkeld, en dat die zou worden bijgestaan door drie elektromotoren: één per voorwiel en een derde geïntegreerd in de nieuwe achttrapsversnellingsbak met dubbele koppeling. De Revuelto kan dus in 100% elektrische modus worden gereden, waarbij het vermogen beperkt is tot 180 pk. Maar lang duurt dat niet, want de capaciteit van de oplaadbare batterij (ondergebracht in de centrale tunnel) bedraagt amper 3,8 kWh. De fabrikant neemt niet eens de moeite om een elektrische actieradius aan te kondigen. Het is heel duidelijk: de elektrificatie is er om de prestaties te dienen... en het rijgedrag. Allereerst omdat, wanneer ze samenwerken in de Corsa-modus, de elektromotoren de 6,5 liter-V12 (825 pk op zichzelf) tot 1.015 pk stuwen. Dat is genoeg om de 0-100 km/u in 2,5 seconden te slopen en 350 km/u te halen. De cavalerie wordt verdeeld over alle vier de wielen, maar vergeet niet dat de voorwielen worden aangedreven door hun eigen elektromotoren. Hierdoor heeft de Lamborghini meer torque vectoring dan ooit tevoren. De Revuelto moet dus pasterig wendbaar zijn, maar dan wel op de meest veeleisende circuits. Dankzij het massale gebruik van carbon, zowel in de structuur als in de carrosseriedelen, weegt de auto 1.772 kilo, wat nog steeds heel redelijk is. Lanceringsdatum en prijs zijn nog niet bekend.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in