Lamborghini Temerario, de paardentemmer
Het eerste wat we willen zeggen over deze nieuwe Lambo is 'wow'. Eerlijk gezegd zijn we geen grote fans van de overdreven provocerende ontwerpen van het merk. We hebben bijvoorbeeld altijd de voorkeur gegeven aan de Miura of de Diablo boven de Countach. En hier, met behoud van de typische wilde vormtaal van het merk, vinden we de Temerario opmerkelijk vloeiend. We zijn er dol op! Maar we weten dat onze mening er niet toe doet, dus laten we ons beperken tot de cijfers: V8, 4 liter, dat zijn de eerste op de lijst. En in tegenstelling tot wat we ons hadden voorgesteld (om niet te zeggen gevreesd), is deze hybride V8 (die tot 10.000 toeren kan draaien) niet identiek aan die van de Porsche Panamera en de Bentley Conti GT. De eer van de ‘Bull’ is gered!
Vier motoren
Zoals we al lang weten, wordt de V8 van de Temerario gecombineerd met een oplaadbaar hybridesysteem, dat uit drie elektromotoren bestaat: één voor elk voorwiel en één tussen de motor en de achttrapsautomaat. Wanneer dit alles wordt gecombineerd, is het resultaat 920 pk onder de rechtervoet. Dat is flink wat paardenkracht om te temmen, maar dat is niet het paard waar we het in de titel over hebben. We hebben het over het paard uit Maranello, want de Ferrari 296 GTB, de directe concurrent van de Temerario, haalt 'slechts' 830 pk uit zijn plug-inhybride systeem. Nog een laatste cijfer: 1.690 kilo. Het goede nieuws is dat het gewicht laag blijft ondanks het hybride systeem, ook al is hij 268 kilo zwaarder dan de Huracan. Lamborghini heeft gekozen voor een kleine 3,8kWh-batterij. Merk op dat de Ferrari 296 een batterij heeft die twee keer zo groot is, terwijl hij 200 kilo minder weegt dan de nieuwe Lamborghini. Al met al zal het nog een interessante strijd worden tussen de twee Italianen. De prijs van de Lamborghini Temerario is nog niet bekendgemaakt.