Lamborghini heeft Audi niet langer nodig

1j geleden | Laurent Zilli

Jaar na jaar heeft het merk met de stier in zijn logo recordwinsten geboekt. De schatkist is dus goed gevuld en kan worden gebruikt om het Lamborghini-dna op jaloersmakende manier in stand te houden.

Toen Lamborghini in 1998 door de VW-groep werd gekocht en onder de voogdij van Audi kwam te staan, was het merk er niet te best aan toe. Er begon een grote ommekeer, met de uitbreiding van een gamma dat toen bestond uit... slechts één model. De grote turbo (geen woordspeling bedoeld) kwam in 2003, met de lancering van een meer betaalbare Lamborghini. Dit was de Gallardo, die onder zijn extraverte uiterlijk eigenlijk de technische basis van de Audi R8 verborg. Dankzij deze gedeelde technologie bleek de Gallardo een zeer winstgevende auto te zijn, die hielp om het merk een nieuwe draai te geven. Voor de Huracan, de opvolger van de Gallardo, was het recept hetzelfde, aangezien de technische basis die van de Audi R8 van de tweede generatie was. Wederom een succes, maar niet zo succesvol als de Urus SUV, waarvan de technische basis komt van... Je raadt het al.

Bedankt voor alles!

Vandaag de dag heeft Lamborghini een gezonde boekhouding en neemt het afstand van Audi door voor alles te bedanken. Een merkmanager kondigde onlangs aan dat Lamborghini het zich nu kan veroorloven om alleen (en massaal) te investeren in de ontwikkeling van een eigen nieuw platform en een nieuwe verbrandingsmotor, "die echt het dna van Lamborghini zal weerspiegelen". Dat klopt, de volgende kleine Lamborghini zal nog een verbrandingsmotor gebruiken, terwijl de volgende R8 100% elektrisch gaat. Even ter verduidelijking: de manager in kwestie sluit niet uit dat het nieuwe Lamborghini-platform ooit door een ander merk van de groep zal worden gebruikt. Een Audi op basis van een Lambo zou een mooie manier zijn om iets terug te doen!

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in