Lamborghini wil een "echt geluid" voor zijn elektrische model

1j geleden | Laurent Zilli

Voor het merk met de stier is een volledig synthetisch geluid voor de toekomstige elektrische cross-over Lanzador uit den boze. Maar hoe brult een 'echt' elektrische auto?

Als je Lamborghini bent en je hebt je naam en faam gebouwd op de emotie van het rijden, vooral als die wordt gesublimeerd door het betoverende geluid van een V12 (of recenter een V10), dan schep je onvermijdelijk verwachtingen bij je klanten. We kunnen het ons dus niet veroorloven om genoegen te nemen met een vulgaire 'bzz-bzz' die op een computer is gemaakt, zelfs niet door een muzikant van wereldklasse zoals Hans Zimmer of Jean-Michel Jarre. In de woorden van Lamborghini's technisch directeur: "Ik kan geen volledig synthetisch geluid accepteren. Dat is een van onze grootste zorgen op dit moment. En we hebben nog een lange weg te gaan voordat we het ideale geluid voor het merk hebben gevonden.”

Niet synthetisch, maar...

Wat Lamborghini wil vermijden is 'disharmonie' tussen wat het geluid aangeeft over wat de auto doet, en wat de auto daadwerkelijk doet. En dus een valse noot in de emotionele ervaring. Het probleem is dat elektrische transmissies - min of meer - per definitie stil zijn. Dus hoe pak je dat aan? "We voeren experimenten uit door de frequenties die elektromotoren uitzenden te isoleren, sommige te versterken, andere te elimineren en ervoor te zorgen dat het geluid correleert met het inspanningsniveau van de motor. Kortom, het geluid zal niet synthetisch zijn, maar toch vrij onnatuurlijk. Dat gezegd hebbende, de aanpak verschilt niet veel van wat er vandaag al wordt gedaan op het gebied van geluidstechniek voor bepaalde verbrandingsmodellen, of ze nu sportief zijn of niet.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in