Lancia Ypsilon 2024: De renaissance is ingezet!
Na maanden - wat zeg ik, jaren! - van opzettelijke of onopzettelijke teasers, heeft de nieuwe Lancia Ypsilon zich eindelijk op Valentijnsdag aan ons onthuld. Het is natuurlijk een genoegen om een merk zo emblematisch en historisch als Lancia te zien herrijzen. Vooral omdat de nieuwkomer een bijzonder verzorgd en elegant interieur heeft ontworpen in samenwerking met Cassina, een specialist in high-end Italiaans meubilair. Het ontwerp is puur en modern, met twee schermen voor de instrumentatie en multimedia, aangevuld met fysieke knoppen voor onder andere de airconditioning. In het midden vinden we ook een kleine multifunctionele ronde tablet, de "tavolino", die onder andere kan worden gebruikt om tijdens oplaadstops een smartphone verticaal te plaatsen om multimedia-inhoud te bekijken (want ja, de nieuwkomer is uiteraard elektrisch, daar komen we later op terug). Een luidspreker bovenop de console fungeert als visuele interactie via lichtsignalen voor de nieuwe persoonlijke spraakassistent, Sala. Speciale vermelding voor de stoelen, waarvan het heerlijk retro ontwerp hun comfort bijna door de foto's heen laat zien. Aan boord is het duidelijk: Lancia is volledig premium!
Stijlvol, maar niet verrassend
Het exterieur kan meer twijfel oproepen. Ondanks zijn mimiek en stilistische keuzes waarvan de tijd zal leren hoe ze hebben standgehouden, lijkt deze Ypsilon in het gareel te lopen. Hij heeft de discrete elegantie en op de een of andere manier de vrouwelijkheid verloren die uit de vorige generaties naar voren kwam, voor een meer mannelijke, verfijnde stijl. En hij is ook flink gegroeid: hij is 24 centimeter langer geworden en overschrijdt voor het eerst de 4 meter; precies 4,08 meter. Logisch, het nieuwe model is gebaseerd op de onderdelen van de Peugeot 208. Van zijn neef behoudt hij ook het profiel, de algemene uitstraling en de zwarte wielkasten. De achterkant lijkt het meest geslaagd, met zijn bijzondere ontwerp en vooral zijn grote ronde lichten die een knipoog zijn naar de legendarische Stratos die het merk beroemd maakte in de rallywereld.
België heeft prioriteit
In eerste instantie zal de Lancia Ypsilon elektriciteit als speerpunt hebben. Hij behoudt slechts de krachtigste van de twee elektrische motoren van Stellantis in het B-segment, goed voor 156 pk. De batterij heeft een capaciteit van 54 kWh en belooft een WLTP-bereik van 403 km. Bij snelladen kan de batterij van 20% naar 80% worden opgeladen in 24 minuten, en met 10 minuten opladen kan men weer 100 km verder.
De commercialisering begint in de komende weken in Italië, met de hier geïllustreerde speciale Cassina-serie, beperkt tot 1.906 exemplaren overeenkomstig met het oprichtingsjaar van Lancia. Daarna zal de auto geleidelijk worden geïntroduceerd op de Europese markten. En goed nieuws: België zal een van de eersten zijn die bediend wordt! Prijzen zijn nog niet aangekondigd.