Leapmotor C10, de Chinees die geen belasting betaalt
Of althans niet volledig. De Leapmotor C10 REEV is namelijk uitgerust met een 1.5-liter motor. Maar volgens de eerste (nog onvolledige) informatie van de fabrikant is dit blok niet verbonden met de wielen. De motor fungeert als een range-extender, dat wil zeggen dat hij elektriciteit produceert om de elektrische motor aan te drijven en de batterij op te laden.
De cijfers
De “actieve” motor is dus een elektrische motor van 215 pk. Deze is gekoppeld aan een batterij van 28,4 kWh, die een WLTP-actieradius van 145 km belooft. De totale actieradius bedraagt ongeveer 950 km, wat een officieel verbruik geeft van 0,4 l/100 km, voor 10 g CO2/km. Aan een snellaadpaal kan de batterij in minder dan een uur volledig worden opgeladen. Kortom, de C10 REEV wordt beschouwd als een hybride voertuig en is daarom vrijgesteld van de belasting op elektrische auto’s die in China worden vervaardigd. Het model wordt gelanceerd tijdens het Autosalon van Brussel.
Ter herinnering: het andere Leapmotor-model dat binnenkort op de markt komt, is de stadsauto T03, die elektrisch is maar ook vrijgesteld zal zijn van de belasting omdat deze wordt geassembleerd in de Stellantis-fabriek in Polen.