Lotus Type 66, het puurste circuitwapen

1j geleden | Laurent Zilli

Het merk Lotus zit al ver in zijn overgang naar 100% elektrisch, maar lijkt zich nog steeds te willen overgeven aan een beetje nostalgie. Het bewijs daarvan is dit miljonairsspeeltje, dat heel anders is dan ander onbetaalbaar speelgoed.

Niet voor de weg bestemde supercars zijn een niche die al enkele jaren een bepaalde klantenkring aanspreekt. Wel gaat het telkens om een geradicaliseerde versie (kaal interieur, gekke aerodynamische hulpstukken, extreme motorversies), ontwikkeld op basis van een bestaand model waarvan we de lijnen nog steeds kunnen herkennen. Lotus heeft besloten om het concept op een heel andere manier te benaderen.

Can-Am

Het speeltje van het Britse merk is geïnspireerd op de prototypesportwagens uit de jaren zestig. Meer specifiek de categorie Can-Am, een serie die alleen in Noord-Amerika werd gereden. Lotus overwoog destijds om mee te doen en begon met de ontwikkeling van een auto. Maar Colin Chapman gooide het project over de heg, omdat hij zich liever concentreerde op de Formule 1. Zo'n vijftig jaar later ligt het idee weer op de tekentafel en de ingenieurs hebben geprobeerd het oude met het nieuwe te combineren. De structuur is gemaakt van aluminium buizen, maar de carrosserie is van carbon. Het uiterlijk oogt vintage, maar het aerodynamische werk is uitgevoerd met de nieuwste computerprogramma's, zodanig dat de auto 800 kilo downforce genereert bij 240 km/u, meer dan zijn eigen gewicht bij stilstand. Achter de bestuurder, die tijdens het rijden de lucht om zich heen voelt stromen, zit een Chevrolet V8 van 842 pk, gecombineerd met een moderne sequentiële versnellingsbak. Stuurbekrachtiging, ABS, een rolbeugel en een brandstoftank uit kevlar maken de auto veel veiliger dan hij zou zijn geweest toen hij voor het eerst werd ontworpen.

Lotus is van plan om tien exemplaren van deze waanzinnige, pure en begerenswaardige machine te verkopen voor "iets meer dan een miljoen pond", ofwel 1,17 miljoen euro.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in