Lotus presenteert de uithoudingsracer van morgen
Ja, die zwart-met-goudkleur kennen we maar al te goed. Het is een duidelijke knipoog naar het autosportverleden van Lotus, dat niet minder dan 13 Formule 1-kampioenschappen achter zijn naam heeft gezet. Dat de aerodynamica deze E-R9 er doet uitzien als een gevechtsvliegtuig, is niet toevallig. Hij is speciaal getuned voor een optimale stabiliteit in bochten met hoge snelheid.
De ontwikkeling van de bolide gebeurde door Lotus Engineering. De divisie zag de E-R9 als een technologisch uitstalraam voor hun expertise in elektrische aandrijving en aerodynamisch onderzoek. De belangrijkste innovaties zijn de adaptieve carrosseriepanelen die naargelang de luchtstroom van vorm en houding kunnen veranderen. De bestuurder kan daarvoor op een knop drukken of vertrouwen op automatische rekenkracht die op basis van meetgegevens de E-R9 instelt.
De technologie zorgt voor een minimale luchtweerstand op rechte stukken, maar werkt maximaal mee in de bochten. De auto gedraagt zich dus ook als een jachtvliegtuig. Voor die uithoudingskoersen rekent Lotus op verwisselbare batterijen. Dat kan niet anders dan spectaculair worden!