MG is immuun voor de crisis
Even een geheugensteuntje voor wie het niet meer weet: hoewel het merk in het begin van de eeuw van de aardbodem verdween na het faillissement van MG-Rover, is het merk MG nooit echt uitgestorven. Het trok zich ‘strategisch’ terug en zette zijn carrière discreet voort op Britse bodem en... in China. En nog een reminder: MG is nu in handen van het Chinese automobielconcern SAIC.
Het magische getal 3
MG biedt momenteel drie modellen aan in Europa. En die hebben weinig te maken met bovenstaande herinneringen. Het zijn geen kleine sportwagens, maar SUV's die ofwel 100% elektrisch zijn (de kleine ZS en de zeer stijlvolle Marvel R) of plug-inhybrides (de compacte familie EHS). En uiteraard, met het voordeel van de onklopbare prijzen, hebben deze drie modellen hun publiek gevonden.
Want in 2021, in een markt in volle recessie, getroffen door de dubbele crisis van het coronavirus enerzijds en het tekort aan elektronische componenten anderzijds, verdrievoudigde MG zijn verkoop op het Europese vasteland, met 21.946 verkochte voertuigen. Het gaat zelfs om meer dan 52.000 stuks als we de verkoop in Groot-Brittannië erbij nemen. Toegegeven, dit is nog ver buiten het bereik van de grote merken. Maar voor een merk dat zich richt op elektrische voertuigen (de ZS is de bestseller van het gamma), is de prestatie meer dan eervol.
Een begin
Alles wijst erop dat MG nog niet klaar is met groeien. In de eerste plaats omdat ook het netwerk zich uitbreidt (400 verkooppunten op dit moment tegen 150 in 2020), en in de tweede plaats omdat het assortiment zal groeien. Zo bereidt het merk de lancering voor van de MG 5, de eerste democratisch geprijsde 100% elektrische break op de markt. Maar bovenal is MG door SAIC uitgekozen als het instrument voor haar Europese verovering. En wanneer een concern dat reeds 7 miljoen auto's per jaar verkoopt, zichzelf een doel stelt, dan geeft het zichzelf ook de middelen daartoe. Kortom, MG is terug van nooit weggeweest.