Maak kennis met de Mercedes CLE, de onverwachte coupé die twee vliegen in één klap slaat
In het begin van de jaren 2010 had elke sedan van Mercedes (C-Klasse, E-Klasse, S-Klasse) een coupé- en cabrioletversie, maar sindsdien is er veel water onder de brug gegaan. Bij Mercedes is, net als elders, de tijd gekomen om het gamma te rationaliseren. De S-versies zijn simpelweg verdwenen, terwijl de C- en E-Klasse-modellen vervangen worden door deze ene CLE. Dit model komt eigenlijk overeen met de CLK's van de jaren 2000, een onderdelenmix van de C-Klasse en de E-Klasse.
Een geheel eigen karakter
Hoewel de nieuwe coupé en cabriolet de naam 'E' aannemen als referentie naar grote broer, lenen ze veel onderdelen van de C. Dit is vooral merkbaar aan boord, waar het dashboard bijna volledig identiek is, gekenmerkt door het royale centrale scherm.
Maar uiterlijk boogt de CLE op zijn eigen karakter. Hij is elegant en slank en houdt met zijn afmetingen het midden tussen zijn twee broers en zussen. Met 4,85 meter is hij 10 centimeter langer dan een C-Klasse en 9 centimeter korter dan de nieuwe E-Klasse. Bovendien is de wielbasis 25 millimeter langer dan die van de oude E-Klasse Coupé, waardoor de passagiers meer ruimte hebben.
Het rijgedrag zal logischerwijs dynamischer zijn, met een enkele centimeters verlaagd chassis, gestuurde demping en zelfs achterwielsturing als optie.
Mercedes heeft ook foto's gepubliceerd van de cabrioletvariant, zonder op dit moment details prijs te geven. Het enige dat we kunnen zeggen is dat hij een softtop en Aircap-voorruitbescherming krijgt.
Diesel en benzine, met hybride in de pijplijn
Bij de lancering wordt de CLE coupé aangeboden met drie benzinemotoren en één dieselmotor, allemaal gecombineerd met een microhybride systeem op 48V dat zorgt voor de start-stop. De vermogens variëren van 200 pk (CLE 220d) tot 204 en 258 pk (CLE 200 en CLE 300), met als topper de 381 pk van de 450-versie, als enige met zescilindermotor. Alle drie de benzinemotoren kunnen worden gecombineerd met de vierwielaandrijving 4Matic, die standaard wordt geleverd op de twee krachtigste modellen. Mercedes werkt ook aan een specifieke plug-inhybride versie, die iets later zal verschijnen.