Maxus breidt zijn portfolio elektrische bestelwagens uit met de eDeliver 7
De eDeliver 7 positioneert zich met recht en rede tussen de eDeliver 3 en de eDeliver 9, de twee andere elektrische bestelwagens die Maxus al op onze markt aanbiedt. Hij bevindt zich in het hart van de Europese bedrijfswagenmarkt, naast de Ford e-Transit, de Mercedes e-Vito en het hele gamma bestelwagens van Citroën, Fiat, Opel, Peugeot en Toyota die door Stellantis worden geproduceerd. Hij is verkrijgbaar in twee lengtes en biedt een laadvolume van 5,9 tot 6,7 m3 en een vloeroppervlak tot 2,91 meter.
Het design is modern maar onopgesmukt, net als de cabine met een 12,3 duim grote multimediatablet met Android Auto en Apple CarPlay. De uitrusting is op zijn zachtst gezegd uitgebreid, vooral op het gebied van veiligheid, en omvat dodehoekdetectie, rijstrookhulp, noodstop met achteruitrijwaarschuwing en -activering, vermoeidheidsmonitoring voor de bestuurder, parkeersensoren voor en achter en een achteruitrijcamera.
Groot bereik, maar niet zo snel laden
De eDeliver 7 heeft één motor van 204 pk, die wordt aangedreven door een batterij van 77 kWh of 88 kWh. De laatste biedt een actieradius tot 370 kilometer, een van de beste waarden in de categorie, terwijl de laatste al 318 kilometer biedt. En onze eerdere tests met modellen van het merk hebben de uitstekende energiehuishouding al bevestigd, wat doet vermoeden dat het cijfer in het echte gebruik heel dicht in de buurt zal liggen. Aan de andere kant is de laadsnelheid beperkt tot 80 kW op gelijkstroom, wat een beetje laag is, terwijl Stellantis 100 kW biedt en Ford (en dus Volkswagen) 135 kW. Het duurt dus 43 minuten om van 10 tot 80% op te laden.
De prijs is duidelijk niet zo aantrekkelijk als Maxus doet voorkomen. De eDeliver 7 begint bij 49.990 euro exclusief btw met de kleine batterij, en 51.990 euro met de grotere. Toegegeven, de hierboven genoemde uitrusting is standaard, maar het blijft nog steeds hoog ten opzichte van zeer concurrerende rivalen.