Maxus eTerron 9, een Europese primeur
Maxus, dat net als MG deel uitmaakt van de Chinese SAIC-groep, breidt midden in zijn Europese veroveringstocht zijn aanbod van 100% elektrische bedrijfsvoertuigen nauwgezet uit en heeft zich op sommige markten al gevestigd als leider in zijn categorie. Het assortiment zal in het laatste kwartaal van 2024 verder worden uitgebreid met deze nieuwe pick-up, die de luxe heeft het enige elektrische model met vierwielaandrijving in zijn klasse te zijn. Hij is uitgerust met één motor per as, 170 pk vooraan en 272 pk achteraan, voor een totaal van 442 pk.
Energiereserves
De batterij heeft een capaciteit van 102 kWh, wat een gemiddelde WLTP-actieradius geeft van 430 kilometer. Maar dit zal onvermijdelijk minder zijn als de praktische kant van het voertuig wordt gebruikt: er zitten bijvoorbeeld verschillende stekkers in de voorste kofferbak en in de laadbak om elektrisch gereedschap aan te drijven, tot 6600 watt. Bovendien kan de eTerron 9 snel worden opgeladen tot 115 kW, zodat je in 40 minuten van 20 naar 80% lading kunt gaan. Ter vergelijking met (niet-elektrische) referenties in het segment: de Maxus is 5,5 meter lang, 14 centimeter langer dan bijvoorbeeld de Ford Ranger. Hij heeft een laadvermogen van 620 kilo, een trekvermogen van 3.500 kilo en een bagageruimte voorin van 230 liter. Tot slot kan de nieuwe pick-up van Maxus dankzij een elektrisch te openen achterwand en een opklapbare passagiersstoel voor voorwerpen tot 2,4 meter lang laden. Prijzen zijn nog niet bekend, maar ze zouden hoger moeten liggen dan de 32.665 euro exclusief btw van de T90 EV, de andere elektrische pick-up van Maxus.