Maxus lanceert een elektrische SUV op onze markt
Oppassen oor naamsverwarring, want de nieuwkomer eUniq 6 lijkt natuurlijk sterk op Hyundai Ioniq 6. De twee modellen worden door Astara verdeelde. Toch is het onmogelijk om de ultrageprofileerde Koreaanse sedan te verwarren met de nieuwe Chinese SUV. Die laatste heeft een forse lengte van 4,74 meter. Ter vergelijking: dat is 16 centimeter langer dan een Volkswagen ID.4 en 27 centimeter langer dan de nieuwe Renault Scenic E-Tech, die in de startblokken staat. Het design is vrij strak, zonder bijzondere persoonlijkheid, maar desondanks modern en in lijn met de hedendaagse codes, met zijn doorlopende daklijn en Maxus-letters.
Volledig open
Die buitenmaten bieden aan boord volop ruimte, vooral met de enorme bagageruimte van 754 liter. De lay-out is opnieuw strak en modern, met een verticaal centraal scherm voor geconnecteerde multimedia (CarPlay en Android Auto) en een digitaal instrumentenpaneel. Er is slechts één afwerkingsniveau, maar dat is zeer uitgebreid qua uitrusting, met standaard verwarmde lederen stoelen, een panoramisch schuifdak, draadloos opladen van smartphones en een hele reeks rijassistentiesystemen (automatisch remmen bij noodsituaties, rijstrookassistent, adaptieve cruisecontrol, dodehoekdetectiesysteem, enz.
Minder dan 40.000 euro
Om in aanmerking te komen voor de 5.000 euro aankoopbonus in Vlaanderen, wordt deze Maxus eUniq 6 verkocht voor net geen 40.000 euro. 39.990 euro om precies te zijn. Voor deze prijs is hij een directe concurrent van de eerder genoemde Volkswagen en Renault. Ook de prestaties zijn vergelijkbaar, want hij wordt aangedreven door een 177 pk sterke motor die in 10,5 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert. Aan de andere kant hadden we iets meer actieradius verwacht van de royale batterij van 70 kWh, met een nominale WLTP van 354 kilometer, die in 35 minuten van 30% tot 80% kan worden opgeladen.