Mazda gelooft in e-brandstoffen
Een herinnering aan de feiten. Na verzet van Duitsland worden verbrandingsmotoren vanaf 2035 niet verboden, maar moeten ze alleen nog CO2-neutrale synthetische brandstoffen gebruiken. Voorstanders van elektrische auto's en alleen elektrische auto's gingen meteen door de rooie: synthetische brandstoffen zijn een aberratie, we zullen er nooit genoeg van produceren, de energiekosten zijn absurd, de prijs per liter is idioot, en het zal alleen een oplossing zijn voor de rijken. Maar hier is nieuws: Mazda treedt toe tot het Rabit-consortium, dat staat voor Research Association of Biomass Innovation for Next Generation Automobile Fuels. Kortom, onderzoek naar CO2-neutrale synthetische brandstoffen.
Garantie op geloofwaardigheid
Wie zich erin verdiept, ziet dat Rabit is opgericht door het Japanse bedrijf ENEOS en Toyota. Men zou kunnen zeggen dat Toyota zijn hybride model probeert te redden. Maar dat is geen reden om Mazda de schuld te geven. Deze fabrikant heeft geen ander dogma, geen andere filosofie dan de juiste oplossing voor het juiste gebruik toe te passen. Daarom hebben ze geen 1.2 liter-motoren in SUV's gestopt. Daarom hebben ze een elektrische auto die niet het spelletje van "wie heeft de grootste accu" speelt. Daarom ontwikkelden ze een zescilinder-diesel die minder dan 5,0 l/100 km verbruikt. Mazda speelt niet met politieke correctheid, noch met demagogie, noch met door marketing ontwikkelde producten. Want het is niet de marketing die het merk runt, maar de ingenieurs. En trouwens, Mazda verkoopt geen supercars. En toch investeert Mazda in e-brandstoffen, evenals in waterstof trouwens. Het staat iedereen vrij om er niet in te geloven, maar Mazda's investering is als een belofte van geloofwaardigheid aan het circuit voor synthetische brandstoffen.