Mazda produceert 2 miljoenste wankelmotor
Mazda en de wankel- of rotatiemotor, hebben een lange geschiedenis van liefde en loyaliteit. Het begon in 1961, toen het Japanse merk zijn krachten bundelde met de Duitse fabrikant NSU en het bedrijf Wankel. De eerste concrete toepassing voor Mazda was de legendarische sportcoupé Cosmo, gelanceerd in 1967, die nu vrij zeldzaam is en erg gewaardeerd in collecties. De wankelmotor werd vervolgens gemonteerd op een aantal minder spectaculaire coupés, voordat in 1978 een lange glorieperiode begon met de eerste generatie RX-7. De kaap van 1,5 miljoen werd overschreden in 1986 en 1991 was het jaar van de climax, met de overwinning van de 787B tijdens de 24 uren van Le Mans.
Klaar voor de toekomst
Mazda's rotatiemotor ging in 2012 met pensioen, toen de productie van de RX-8 stopte. Maar de interesse van de ingenieurs ging nooit volledig verloren. Het onderzoek gaat door, omdat ze het potentieel ervan zien in de strijd tegen klimaatverandering. Daarom maakte de wankel zijn comeback onder de motorkap van de elektrische crossover MX-30 R-EV, waar hij als als generator fungeert, waardoor het model een actieradius van 500 kilometer kan claimen, tegenover 200 kilometer voor het model met alleen een accu. De rotatiemotor is ook aanwezig in de concept Iconic SP, voorbode van een nieuwe sportieveling voor het merk. We kunnen ons al voorstellen dat hij op waterstof of CO2-neutrale synthetische brandstof rijdt. Kortom, het is een echte mechanische curiositeit en Mazda heeft zojuist zijn twee miljoenste model geproduceerd. Op naar de 3 miljoen!