McLaren 750S: 0 tot 100 km/u in 2,8 seconden!
Esthetisch gezien zul je waarschijnlijk twee keer moeten kijken om de 750S van de 720S te onderscheiden. Bij de achterkant gaat dat waarschijnlijk makkelijker, door zijn nieuwe lichten en herontworpen centrale uitlaat, die ook lichter is. Dat wordt nog duidelijker wanneer de achterspoiler actief wordt: die is langer en 20 procent groter dan bij het vorige model om de aerodynamische downforce verder te verbeteren. Maar dankzij de koolstofvezelconstructie is hij 1,6 kilo lichter.
Ode aan de lichtheid
De zoektocht naar lichtheid was een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling van de 750S: de uitlaat is bijvoorbeeld 2,2 kilo lichter; de optionele stoelen uit koolstofvezel schudden 17,5 kilo af naast de standaard stoelen; de nieuwe velgen, de lichtste die McLaren ooit heeft geproduceerd, besparen 13,8 kilo; het nieuwe instrumentenpaneel 1,8 kilo; de dempers 2 kilo; en zelfs de voorruit draagt 1,6 kg bij.
Al met al is de lichtste 750S met 1.389 kilo 30 kilo lichter dan de 720S. De Spider-versie, met zijn intrekbare dak uit koolstofvezel, weegt slechts 49 kilo extra!
Verbluffende prestaties
Zoals de hexadecimale naam van het model al doet vermoeden, ontwikkelt de 750S maar liefst 750 pk uit zijn twinturbo-V8. In combinatie met de eerder vermelde lichtheid stuwt hij de coupé in 2,8 seconden naar 100 km/u, in 7,2 seconden naar 200 km/u en in 20,4 seconden naar 300 km/u, om vervolgens 332 km/u te halen! En om het geheel af te stoppen is het remsysteem aan de voorzijde deze keer afgeleid van de supercar McLaren Senna.