Mercedes-AMG GLC: alleen met viercilinders
Het is weer een triest moment voor liefhebbers van het apocalyptische geluid van V6- en V8-motoren in AMG-stijl. Na de C-Klasse is het de GLC die AMG van deze motoren berooft, ten gunste van een 2 liter-viercilinder, bijgestaan door verschillende gradaties van hybridisering. Laten we eerlijk zijn: over het cijferrapport valt niet te klagen. De eerste GLC 43-versie heeft al 421 pk en 500 Nm, plus een tijdelijke boost van 13 pk door het milde hybridisatiesysteem. Genoeg om in 4,8 seconden van 0-100 km/u te spurten. In de topversie, de GLC 63 S E-Performance, wordt de motor bijgestaan door een oplaadbaar hybridesysteem, voor een zeer aanzienlijk totaal van 680 pk en 1.020 Nm! Hier wordt de sprint van 0-100 afgelegd in 3,5 seconden. Maar de cijfers vertellen niet het hele verhaal.
Probleem met gewicht
Aan de ene kant is, zoals we al zeiden, het zeer kenmerkende geluid van de V6 en V8 met AMG-uitlaat betreurenswaardig. Maar het moet gezegd worden dat onder andere de A-Klasse heeft laten zien dat een viercilinder van AMG ook nogal... expressief kan zijn. Het echte probleem ligt bij de krachtigste versie, zoals we zagen bij de Mercedes-AMG C 63. Met de benzinemotor, elektromotor en accu weegt de GLC ruim 2.300 kilo. En dat is allesbehalve sportief. Bovendien vergissen liefhebbers zich niet: de C-Klasse AMG is nauwelijks een succes te noemen. Laten we hopen dat we met de E-Klasse en de CLE tenminste nog recht hebben op een V6.