Mercedes CLA Concept: je toekomstige bedrijfswagen heeft een smoel!

1j geleden Nicolas Morlet

Op de Autosalon van München onthult Mercedes de toekomst van haar instapsedan, de CLA. Het concept is natuurlijk elektrisch en heeft een sterke esthetische persoonlijkheid. Beide moeten helpen om de aantrekkingskracht van het model als bedrijfswagen te vergroten.

De CLA is de berlineversie van de Mercedes A-Klasse. Of beter gezegd, de dynamische sedanvariant, want de A-Klasse is ook verkrijgbaar als driedelige sedan met een traditionelere uitstraling. En de volgende generatie zal elektrisch zijn, als we afgaan op het concept dat in München werd onthuld, met een nieuwe generatie technologie die is geëxtrapoleerd van het EQXX-concept. Dit betekent niet dat hij een actieradius van 1.000 kilometer krijgt zoals de EQXX Concept, maar de productieversie zou in zijn meest duurzame vorm toch 750 kilometer halen, waarmee hij zijn rivalen, waaronder de Tesla Model 3, ver achter zich laat.

Ultrasnel opladen

Als hij in productie gaat, zal de CLA het eerste model van Mercedes zijn dat gebouwd wordt op het nieuwe MMA-platform dat speciaal bedoeld is voor elektrificatie. Zijn motor, afgeleid van die van de EQXX, produceert 175 kW (238 pk) en biedt een ongeëvenaard efficiëntieniveau: 93% van de verbruikte energie wordt overgebracht naar de wielen - de achterwielen in dit geval - in vergelijking met ongeveer 30 tot 40% bij een verbrandingsmotor.

Bovendien zal hij een elektrische architectuur van 800 volt gebruiken, waardoor hij razendsnel kan worden opgeladen: volgens Mercedes volstaat 15 minuten om 400 kilometer terug te winnen, dankzij een oplaadvermogen van 250 kW. Bovendien zou de auto dankzij zijn aerodynamische ontwerp de titel van meest efficiënte elektrische auto kunnen afpakken van de Hyundai Ioniq 6, met een verwacht brandstofverbruik van ongeveer 12 kWh/100 km. Bovendien betekent bidirectioneel opladen dat de accu-energie kan worden gebruikt om elektrische apparaten of zelfs een huisinstallatie van stroom te voorzien.

Aerodynamisch ontwerp

Esthetisch gezien blijft de CLA trouw aan de principes van het huidige model, met een coupéachtig silhouet dat wordt gekenmerkt door een dak dat naar achteren toe afloopt. Dit dak, gemaakt uit één stuk glas bezaaid met sterren, biedt een grote esthetische vloeiendheid en dient het aerodynamische doel om de hierboven verwachte efficiëntie te bereiken. Aan de voor- en achterzijde zijn de logo's - en zelfs het hele radiatorrooster - lichtgevend en de koplampen werden voorzien van de Mercedes-sterren, het huissymbool, zoals we al zagen op de nieuwste E-Klasse.

Drievoudig scherm

Als we de elementen die specifiek zijn voor het concept buiten beschouwing laten (met name de pedalen en het transparante meubilair), kunnen we ons een idee vormen van hoe de cabine van het productiemodel eruit zal zien. En het is gemakkelijk voor te stellen dat de drie schermen op het dashboard een optie zullen zijn. Voor de rest krijgen we een conventioneler Mercedes-stuurwiel, een MBUX-multimediasysteem en, als bijzonderheid, klimaatregelingsinstellingen die rechtstreeks in de ventilatieroosters lijken te zijn geïntegreerd. Autonoom rijden op niveau 3 zal ook worden aangeboden.

Er is nog geen datum bekendgemaakt voor de productieversie, maar de fabrieken in Rastatt (Duitsland), Kecskemét (Hongarije) en Beijing (China) zijn gekozen als productielocaties.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in