Mercedes CLS: aan alle goede dingen komt een eind

1j geleden | Laurent Zilli

Sinds enkele maanden stroomlijnt en verdunt Mercedes zijn gamma zonder omkijken. Het volgende model dat verdwijnt creëerde zowaar zijn eigen marktniche.

In de commerciële oorlog die zij voeren, proberen de Duitse fabrikanten nieuwe klanten voor zich te winnen door nieuwe niches te creëren. De sterksten in dit spel zijn BMW en Mercedes. De eerste creëerde bijvoorbeeld de SUV-coupé met de X6, maar het was Mercedes die met de CLS een in onze ogen veel eleganter genre creëerde: de vierdeurscoupé. De eerste generatie werd gelanceerd in 2004 en de concurrenten volgden verrassend traag. De Audi A7 Sportback kwam pas in 2010, terwijl de BMW 6 Reeks Gran Coupé pas in 2013 op de markt komt.

Niche binnen een niche

In 2011 gaat de CLS zijn tweede generatie in. En het model blijft de concurrentie een stap voor door een niche binnen een niche aan te breken, want hij werd verkrijgbaar als shooting brake. Deze versie werd niet weerhouden bij de derde en huidige generatie, gelanceerd in 2019. En dit is misschien waar Mercedes de lijnen te veel begon te vervagen, want deze nieuwe CLS is inmiddels een duplicaat van de Mercedes-AMG GT 4-deurs, die een jaar eerder werd gelanceerd. Die laatste heeft vanaf komende zomer de vrije hand, want in augustus rolt de laatste CLS van de productielijn. Het einde van een mooi verhaal.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in