Mercedes maakt kleine S van nieuwe C-Klasse

3j geleden | Nicolas Morlet

De Mercedes zet zijn C-Klasse in de schijnwerpers met een gloednieuwe generatie die rechtstreeks verwant is aan zijn grote broer, de S-Klasse. Als kers op de taart is er meteen ook een breakversie.

 

Visueel is de nieuwe C-Klasse verre van een gedaanteverwisseling. Hij neemt simpelweg de esthetische codes van de nieuwste E-Klasse en S-Klasse over. In de voorkant is de vorige nog goed herkenbaar, terwijl aan de achterkant de tweedelige lichten nu over de kofferbak heen springen. De breakversie oogt nog meer als een rechtstreekse afstammeling van het vorige model.

 

 

Binnenin is de verandering al veel opmerkelijker. Net als bij de S krijgt de nieuwe C-Klasse een groot 9,5 duim groot aanraakscherm (optioneel 11,9 duim), dat alle functies van de auto als centrale console groepeert. Deze laatste bestuurt de nieuwste generatie van het geconnecteerde multimediasysteem van het merk (MBUX), inclusief de persoonlijke assistent met spraakherkenning. Die kan u activeren met het zinnetje "Hey Mercedes". Tijdens de volledige levensduur van de auto zijn over-the-air updates mogelijk.

De binnenruimte is groter. Vooral de achterpassagiers profiteren nu van 3 centimeter extra voor de knieën. De koffer van de break kreeg een extra 30 liter volume, wat de nuttige ruimte aan de basis op 490 liter brengt.

 

 

Hybride voor iedereen

Voorlopig is er nog geen volledig elektrische C-Klasse, wel een volledige hybridisering van de line-up. Alle motoren zijn viercilinders en worden ondersteund door een elektrisch systeem van 48 volt. Een sterkere starter helpt de benzine- of dieselmotor bij lage toerentallen. Tijdens pittige acceleraties geeft het hulpsysteem ook een boost van 15 kW gedurende enkele ogenblikken.

 

Bij de benzines bestaat het gamma uit 1,5-liter-motoren, met vermogens van 170 (C 180) en 204 pk (C 200), met daarnaast een 2 liter van 258 pk (C 300). Als diesel is er enkel nog de 2.0, verkrijgbaar in 163 (C 200 d), 200 (C 220 d) of 265 pk (C 300 d). Alle motoren zijn standaard uitgerust met de automatische 9G-Tronic-negentrapsversnellingsbak. Vierwielaandrijving wordt beschikbaar op krachtigere configuraties. Later volgt nog een 313 pk sterke plug-inhybride (C300e). Die zal een elektrische actieradius van zomaar eventjes 100 kilometer kunnen voorleggen.

 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in