Met de Inster stapt Hyundai in de toegankelijke elektrische race
Aanvankelijk waren elektrische auto's voorbehouden aan de elite, maar nu beginnen ze ook ingang te vinden bij meer bescheiden klanten. Bijna alle mainstream fabrikanten willen nu hun eigen 'toegankelijke' elektrische model, d.w.z. geprijsd tussen 20.000 en 25.000 euro voor het instapmodel. Citroën heeft al zijn ë-C3 gelanceerd, Renault zijn R5 E-Tech en Leapmotor zijn T03, terwijl Volkswagen, Tesla, Cupra, BYD en Skoda binnenkort met hun eigen alternatieven zullen komen. In navolging van deze trend doet Hyundai nu mee aan de race en bevestigt het de komst van zijn elektrische ministadsauto Inster.
Alsof-SUV met een groot bereik
Gepositioneerd in het A-segment (Twingo, Spring, e-Up!), is dit een model met een wigvormig silhouet (een gimmick à la Citroën ë-C3?) dat de valse schijn van een SUV heeft. Hoewel het definitieve ontwerp nog niet bekend is (voorlopig moeten we het doen met de teaserafbeelding bovenaan dit artikel), heeft Hyundai zijn actieradius al bevestigd: 355 kilometer op één lading. Dat is beter dan de kleine Citroën (325 kilometer) of de Dacia (228 kilometer), maar minder dan de cijfers van Renault (410 kilometer) of BYD (405 kilometer). Zoals wel vaker het geval bij Hyundai, kun je een zeer concurrentiële instapprijs verwachten en een uitgebreide uitrusting vanaf het basisniveau. De Fransen mogen bibberen...