Na benzine en diesel komt de Audi A5 als PHEV

Even een herinnering voor wie deze evolutie gemist heeft: de Audi A4 zoals we die kenden, is met pensioen gestuurd en vervangen door de A5, die tot nu toe een tweedeurs- of vierdeurscoupé was. Waarom? Omdat Audi van plan was de even nummers (zoals Q4 en Q6) te reserveren voor 100% elektrische modellen. De A4 zou dus elektrisch worden, en de A5 krijgt de opdracht om de “normale” auto in deze categorie te blijven. Na benzineversies met 150 of 204 pk, de TDI met 204 pk, en de indrukwekkende S5 met 367 pk, is hier dan de A5 eHybrid.
Twee keuzes
Of beter gezegd: de A5 eHybrids, want de constructeur laat je kiezen tussen twee elektrische motoren, gekoppeld aan een 2.0-benzinemotor. Zo krijg je een systeem met een gecombineerd vermogen van 299 of 367 pk. In beide gevallen krijg je vierwielaandrijving via quattro, en een batterij van 25,9 kWh die ongeveer 100 kilometer elektrische autonomie biedt. Let wel: de plaatsing van die batterij gaat ten koste van de laadruimte, want de koffer krimpt tot 331 liter onder de hoedenplank bij de berline, en 361 liter bij de Avant break — een verlies van ruim 100 liter. De prijzen beginnen bij 60.500 euro.