Nieuwe Mercedes-AMG SL onthult zijn... onderkant
Bij het ontwerpen van een cabriolet worden fabrikanten altijd geconfronteerd met stijfheidsproblemen. Daarom hebben de ingenieurs van Mercedes en AMG voor de volgende SL een zelfdragende aluminium structuur ontworpen. De eisen lagen hoog: het platform moet verschillende transmissies dragen en voldoende ruimte bieden voor een 2+2-zitsconfiguratie.
In vergelijking met de vorige SL is de torsiestijfheid van de carrosserie met 18% toegenomen. De carrosserie zonder deuren, motorkap, kofferdeksel en bijkomende assemblagedelen weegt ongeveer 270 kilogram.
Ondanks de extreem hoge kwaliteitseisen werd de ontwikkeling in een recordtempo uitgevoerd: vanaf het moment dat het order voor het model werd geplaatst, kreeg een zeskopig team een deadline van drie jaar. De ontwikkeling verliep voor een groot deel digitaal, met behulp van de allernieuwste software. Het prototype behaalde de hoogste interne score bij de eerste echte crashtest.
Mercedes heeft groen licht gegeven voor de productie van de tooling. De nieuwe SL zal worden geproduceerd in de fabriek in Bremen, waar ook de wieg van het vorige model stond.