Nieuwe Renault 5 : Terug naar de Seventies !
Zijn geschiedenis gaat terug naar het begin van de jaren zeventig, toen Renault probeerde een compacte en betaalbare auto te creëren om te voldoen aan de behoeften van een zich snel ontwikkelende Europese samenleving. We schrijven 1972, Eddy Merckx heeft net zijn vierde Tour de France gewonnen, The Wings geven hun eerste concert, en het nieuwe studioalbum van David Bowie "Ziggy Stardust" klinkt op alle radiostations. Er waait een wind van vrijheid door Europa. De Renault 5 kon op geen beter moment komen.
Lofzang van vrijheid en levensvreugde
Het iconische ontwerp, getekend door designer Michel Boué, is zelfs voor die tijd al iconisch en tijdloos. Met zijn elegante lijnen, levendige kleuren en vriendelijke uitstraling die weg heeft van een glimlach, trekt de R5 direct de aandacht. Meer dan alleen een vervoermiddel, wordt hij in de loop van de tijd een trouwe gezel van miljoenen bestuurders op zoek naar ontsnapping en optimisme. De R5 richt zich vooral tot vrouwen en jongeren, met een uitstraling die hart en ziel van hele generaties verovert. Tot en met 1985 werden er meer dan vijf miljoen exemplaren van de R5 verkocht. Dus welk model kon Renault beter laten herleven om de elektrische stadsauto van de 21e eeuw te belichamen? De iconische R5, natuurlijk.
Nostalgie gegaranteerde!
Sinds de aankondiging van een nieuwe R5 in het kader van het Renaulution-plan, voorgesteld in 2021, werd reikhalzend uitgekeken naar de Renault 5 E-Tech electric, zowel door de nostalgische fans als door automobilisten die geïnteresseerd zijn in een aantrekkelijke en betaalbare elektrische auto. Het concept van destijds beloofde een moderne interpretatie die trouw bleef aan het originele model, met zijn kenmerkende silhouet, karakteristieke snoet en die bijzondere seventies-filosofie. Maar vaak worden we teleurgesteld wanneer we de productieversie van een veelbelovend concept zien, omdat het ingrijpend is veranderd onder invloed van commerciële beperkingen. Welnu, hier is dat helemaal niet het geval. De nieuwe Renault 5 E-Tech electric heeft ons niet teleurgesteld: niet alleen blijft hij qua design heel dicht bij het concept, maar hij blijft ook trouw aan het originele model.
Voor wat verleidende kracht kan de Renault 5 E-Tech electric rekenen op zijn retrostijl, perfect aangepast aan een compact formaat. Zijn lengte blijft beperkt tot 3,92 m. De Renault 5 E-Tech electric staat op het nieuwe AmpR Small-platform, vroeger bekend als CMF-B EV. Hoewel dat platform 40 cm langer is dan de originele R5 uit 1972, is het ook 16 cm korter dan de Zoe -het model dat door de R5 wordt opgevolgd. Naast het algemene ontwerp van de oude R5 hadden de ontwerpers ook aandacht voor de iconische details, die we nu -zoals het hoort- in een hedendaagse versie geserveerd krijgen: van de koplampen die een pupil vormen tot de gestroomlijnde achterlichten, en degespierde wielkasten die doen denken
aan de R5 Turbo. Op de achterklep heeft een "5" het excentrische Renault-logo van het concept vervangen. Maar vooral de luchtinlaat op de motorkap voor de bestuurder wordt hier gesymboliseerd door een batterijlaadindicator, waarvan de grafi sche weergave een iconische "5" vormt wanneer de lading compleet is.
Hetzelfde maar beter
Ook aan boord maak je een reis terug in de tijd. Het dashboard, op twee niveaus, heeft zich laten inspireren door de verscheidene generaties van de R5, met zijn gewatteerde materialen en decoratieve elementen in geometrische vormen, kenmerkend voor die jaren. Als knipoog naar haar exterieur past de vorm van de luchtroosters bij de lichtsignatuur van de koplampen, terwijl de jeansbekleding en kleuraccenten ons het sprankelende gevoel van de oude Renault 5 laten herleven.
Nostalgisch, ja, maar deze R5 is helemaal van deze tijd, met in het midden van de boordplank het dubbele scherm (2x10 inch) dat meer dan 30 Google-apps en een routeplanner voor laadstops bevat. De binnenruimte is goed doordacht, met een interieur dat sterk lijkt op dat van zustermodel Clio: achterin zijn er drie echte zitplaatsen (met als bonus een perfect vlakke vloer in het midden), 19 liter opbergruimte en een koffer van 326 liter die toegankelijk is vanuit het interieur via een neerklapbare achterbank (60/40). Kortom, een stadsauto die echter geen concessies doet aan comfort of praktisch nut.
Sexy, toegankelijk en elekstrish
Ook qua prijs pakt Renault fors uit, want de Renault 5 E-Tech electric is aangekondigd onder de symbolische grens van 25.000 euro. In afwachting van de definitieve cijfers weten we dat de elektrische R5 voor die prijs tot 400 kilometer autonomiebelooft, dankzij een batterij van 52 kWh die in maar 30 minuten van 15 tot 80 procent kan worden opgeladen, met een snelheid tot 100 kW. Onder de motorkap zal de elektrische motor beschikbaar zijn in drie vermogensniveaus, respectievelijk 95, 120 en 150 pk, en afhankelijk van de versie kan hij tot 500 kg trekken. Deze nieuwe R5 E-Tech electric wordt geassembleerd in Douai, in het noorden van Frankrijk: een terugkeer naar de bron voor deze locatie, want de historische Renault 5 werd er destijds gebouwd.
Renault heeft uiteraard ook aandacht besteed aan zijn ecologische voetafdruk: 22 procent van de materialen zijn afkomstig uit de circulaire economie, en de auto zal voor 85 procent recycleerbaar zijn... Helemaal mee met de tijd, dus.
De nieuwe Renault 5 E-Tech electric verschijnt in september 2024 op de weg en wordt ongetwijfeld "Un belle histoire" zijn, zoals Michel Fugain in …1972 zong.
(partner content)
Klik hier.