Nieuwe Renault Master: futuristische look en nog steeds mét dieselmotor!
De nieuwe voorkant van de Renault Master zal zeker niet onopgemerkt blijven! Het bevat de nieuwe stilistische identiteit van Renault, met het nieuwe logo en de C-vormige lichtsignatuur. Zo zie je maar dat zelfs bedrijfswagens aandacht besteden aan hun uiterlijk. In de communicatie geeft Renault echter aan dat er aan het aerodynamische aspect evenveel - zo niet meer - is gewerkt als aan het esthetische. Het merk spreekt zelfs van een "aerovan", met "uitzonderlijk werk op het gebied van aerodynamica om hem de beste efficiëntie in zijn categorie te geven, ongeacht de gebruikte energiebron".
Renault Master 2024: elektrisch of diesel
Renault zet in op een ‘multi-energie’-model met drie dieselvarianten van 130, 150 en 170 pk, en twee elektromotoren van 130 of 143 pk, met een accucapaciteit van respectievelijk 40 kWh (actieradius van 180 kilometer WLTP) en 87 kWh (actieradius van meer dan 410 kilometer WLTP). De snellader van 130 kW (DC) geeft je 229 kilometer actieradius in 30 minuten. Thuis kan de auto in minder dan vier uur worden opgeladen van 10% tot 100% met behulp van een wallbox van 22 kW (AC). De elektrische versies kunnen zelfs gereedschap van elektriciteit voorzien (V2L, vehicle-to-load) of elektriciteit terugsturen naar het net (V2G, vehicle-to-grid).
Renault belooft ook een laadvermogen van 1.625 kilo met rijbewijs B en een trekvermogen van 2,5 ton.
Opslagvolume aan boord: +25%
Het interieur is vergelijkbaar met dat van een personenauto. Een aanraakscherm van 10 duim is standaard beschikbaar in het hele gamma. Het stuurwiel is nu in de hoogte en in de diepte verstelbaar. Bij versies met een automaat zit de bedieningshendel van de transmissie nu op het stuurwiel, voor meer comfort en veiligheid.
Met een totaal van 135 liter is het opbergvolume aan boord met 25% toegenomen. De nieuwe Renault Master kan ook gemakkelijk worden omgebouwd tot een mobiel kantoor. De rugleuning van de middelste zitplaats vormt een werktafel wanneer deze wordt neergeklapt en de stoel klapt omhoog om toegang te geven tot een speciale opbergruimte voor een pc. USB-C-aansluitingen kunnen worden gebruikt om elektronische apparaten van stroom te voorzien. Er is een breed scala aan zitopties beschikbaar: geveerde stoelen, draaibare stoelen, individuele stoelen of drie versies van bankstoelen.
Gewerkt aan de remmen
Er is ook het nieuwe elektrisch ondersteunde dynamische remsysteem. Dit zorgt voor dezelfde efficiëntie en hetzelfde pedaalgevoel, ongeacht de belading van het voertuig. Het maakt ook een snellere inschakeling van het automatische noodremsysteem mogelijk (halvering van de reactietijd), evenals een grotere energierecuperatie voor deelektrische versies, waardoor de actieradius toeneemt.
Alle drie de aandrijflijnen en alle carrosserievarianten worden op dezelfde lijn geproduceerd in Batilly, vlakbij Metz in Frankrijk. De Master komt in de eerste helft van 2024 op de markt.