Nieuwe elektrische Peugeot E-3008 2024: 700 km actieradius!

1j geleden | Nicolas Morlet

Door zijn verkooplocomotief te vervangen door een 100% elektrisch model, neemt Peugeot een risico. Dus om zichzelf de beste kans op slagen te geven, slaat de Franse fabrikant hard toe, vooral op het gebied van rijbereik: tot 700 kilometer!

Hoewel de 3008 aan het einde van zijn levensduur is, blijft het een van de bestsellers van Peugeot. En een bijzonder belangrijk model, want hij staat centraal in het bestverkopende segment van Europa. Peugeot aarzelt echter niet om risico te nemen en zal hem uitsluitend met een elektrische aandrijving aanbieden, althans voor Europa. Hybride en plug-inhybride versies volgen nog, "afhankelijk van de markt", net als een benzinemotor "speciaal voor internationale markten". Niet voor ons dus.

Peugeot E-3008 : fastbackstijl

De Franse SUV is de eerste die gebouwd wordt op het gloednieuwe STLA Medium-platform van de Stellantis Group, waartoe Peugeot behoort. Deze technische keuze maakt het mogelijk om elektrificatie naar een nieuw niveau te tillen voor de hele groep, met technologieën, batterijen en motoren die veel vaardiger zijn dan die van de huidige Jeep Avenger, Peugeot e-308 en Opel Astra Electric.

Zoals bevestigd door de eerste officiële foto die een paar dagen geleden werd onthuld, heeft het nieuwe model een veel meer gestroomlijnde stijl, een 'fastback' zoals Peugeot het noemt. Dit silhouet neemt de nieuwe designtaal van Peugeot over, die nog assertiever is dan voorheen. Maar de stijl maakt het vooral mogelijk om de aerodynamica te verbeteren, vooral belangrijk voor een laag brandstofverbruik, zeker bij een elektrisch exemplaar. Als gevolg daarvan heeft het nieuwe model een Cx (weerstandscoëfficiënt) van slechts 0,28, een van de beste waarden in zijncategorie.

Aan boord is de 3008, naast de panoramische i-Cockpit en het al aangekondige gebogen scherm van 21 duim, royaal qua ruimte, met een bagageruimte van 520 liter. Daarnaast zijn er zeventien opbergvakken in het passagierscompartiment, goed voor een totale capaciteit van 34 liter. 

Peugeot E-3008 : twee accu's, drie motoren

Peugeot slaat hard toe op het gebied van actieradius. Er zullen drie versies worden aangeboden: tweewielaandrijving (210 pk) of vierwielaandrijving (320 pk) met een batterij van 73 kWh, die nu al 525 kilometer belooft (WLTP, wordt momenteel gehomologeerd). Dat is bijna evenveel als de Tesla Model Y Long Range (533 km) en de ID.4 Pro (529 km), die allebei iets grotere batterijen hebben. Maar bovenal voegt de Franse fabrikant een 230 pk sterke langeafstandsversie toe aan het aanbod, die 700 km belooft dankzij een batterij van 98 kWh!

In beide gevallen kan de auto worden opgeladen met 11 kW wisselstroom - standaard - en tot 160 kW gelijkstroom bij een openbaar oplaadpunt. Peugeot betaalt voor zijn beslissing om vast te houden aan een 400V-architectuur in plaats van te kiezen voor 800V, zoals Kia en Hyundai hebben gedaan.

Peugeot E-3008 : technologisch

Natuurlijk heeft de E-3008 zijn deel aan technologische innovaties, waaronder energieterugwinning die op drie niveaus kan worden ingesteld via de op het stuurwiel gemonteerde peddels. De multimedia wordt verrijkt met een routeplanner, die automatisch de oplaadpunten berekent die nodig zijn om tot op bestemming te geraken, en de mogelijkheid om een extern elektrisch apparaat van stroom te voorzien of op te laden via een vehicle-to-loadfunctie.

Rijassistenten hebben ook een grote sprong voorwaarts gemaakt, met name door de semi-autonome rijcapaciteiten te verbeteren. De E-3008 kan nu automatisch van rijstrook wisselen en zou een aantal waarschuwingen voor de bestuurder moeten genereren, met name wanneer de maximumsnelheid verandert, wanneer hij onbedoeld een wegmarkering overschrijdt of wanneer zijn aandacht verslapt.

De nieuwe Peugeot E-3008 ziet er veelbelovend uit. Zelfs voor degenen die vinden dat de actieradius van een elektrische auto te kort is in vergelijking met zijn benzine- of diesel-equivalent. Maar er is natuurlijk nog één grote onbekende om het succes te voorspellen: de prijs! Deze zal pas bekend zijn als de auto in de verkoop gaat, gepland voor volgend voorjaar.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in