Nieuwe elektrische Renault Kangoo geraakt verder
De nieuwe elektrische Renault Kangoo doet het met een batterij van 44 kWh. Een nogal bescheiden capaciteit en ook minder dan de Zoé die op een accu van 50 kWh kan rekenen.
Desalniettemin volstaat het om de zoemende bestelwagen een rijbereik van 265 kilometer (WLTP) te geven. Toch een winst van 35 kilometer op het huidige model. De nieuweling kan bovendien ook snelladen tot 75 kW, zodat een lading van 150 kilometer maar een halfuur in beslag neemt.
De elektromotor is goed voor 102 pk en 245 Nm en kan bogen op maar liefst zes rijmodi. De Eco-modus, een verbruiksdrukker, verlaagt dat vermogen tot 75 pk en begrenst de maximumsnelheid.
De nieuwe Kangoo Electric zal eind dit jaar eerst als bestelwagenversie op de markt komen, de ludospace is pas voor later gepland.
Leiderschap onder vuur
Sinds zijn lancering heeft de Renault van zijn Kangoo Electric in Europa al zo'n 58.000 exemplaren verkocht. De fabrikant wil zijn reputatie van pionier uitspelen om zijn leiderspositie te behouden tegenover zijn nieuwe concurrenten
Daartoe mag je de Peugeot Partner en Citroën Berlingo, en hun Duitse en Japanse tegenhangers, de Opel Combo-e en Toyota ProAce City Electric rekenen. Vanuit technisch oogpunt zijn ze vergelijkbaar, maar de laatste biedt een WLTP-actieradius van 275 kilometer en een motor van 136 pk.