Nieuwe ontslaggolven bij VW
Vorige week had Volkswagen al aangekondigd dat het terugkwam op een belofte om tijdelijke banen om te zetten in vaste banen. Deze aankondiging betreft 269 van de 540 'tijdelijke' werknemers in de fabriek in Zickau, de belangrijkste productielocatie van de groep voor elektrische auto's, waar de ID.3, ID.4, Audi Q4 en Cupra Born worden geproduceerd. De oorzaak is het intrekken van de aankoopstimulans door de Duitse overheid, waardoor de verkoop van elektrische auto's in de daaropvolgende maand met 70% kelderde.
Einde productie
Nog een aankondiging deze week: er zijn nu plannen om de volledige autoproductie in de fabriek van Dresden te stoppen, die vorig jaar nog 6.500 ID.3's produceerde. Laten we dit eens in perspectief plaatsen: de fabriek in Dresden, de beroemde 'glasfabriek' die aanvankelijk werd gebouwd om de luxueuze Phaeton te produceren en later Bentley Continentals toen deze laatste op het hoogtepunt van zijn succes was, was vooral een showcasefabriek. Er werken slechts 300 mensen en zij krijgen allemaal een andere baan aangeboden. Tussen deze aankondiging en de vorige is er geen sprake van een banenbombardement.
Maar deze twee opeenvolgende beslissingen, gevoegd bij de oproep van de VW-baas om 10 miljard te besparen in drie jaar tijd, tonen aan hoe pijnlijk de snelle overgang naar elektrische voertuigen is, zowel voor Volkswagen als voor anderen. Helaas valt te vrezen dat we nog lang niet klaar zijn met dit soort gevolgen voor de werkgelegenheid in Europa, tenzij het Europese onderzoek naar Chinese subsidies tot een krachtige maatregel leidt.