Nieuwste Lotus is ultieme ode aan benzinemotor
Met een lengte van 4,41 meter is de Emira een stukje langer dan de Evora (4,34 m) en, wat nog belangrijker is, dan de Elise (3,72 m) die hij vervangt. Dit is het signaal dat Lotus naar een hoger marktsegment opschuift en nu wil concurreren met meer prestigieuze merken als Porsche, McLaren en zelfs Ferrari.
Ruimer en zwaarder
De coupé huldigt desondanks de lichtheid die het merk zo dierbaar is, ook al ligt zijn 1.400 kilogram al op enige afstand verwijderd van de vedergewichten die hij vervangt. Het hogere gewicht is - althans gedeeltelijk - toe te schrijven aan de aanwezigheid van elektronica en rijhulpsystemen die in 2021 onmisbaar zijn geworden: meerdere airbags, cruisecontrol, parkeersensoren in achteruit, hulp bij het remmen, enz.
In het interieur zijn er nu twee schermen: ééntje centraal van 10,25 duim voor multimedia, het andere (12,3 duim) voor de digitale tellers achter het stuurwiel. Naast twee passagiers kan de Emira 359 liter bagage vervoeren, verdeeld over de 208 liter in het compartiment achter de stoelen en de 151 liter in de achterbak.
Toyota of liever AMG?
Centraal achterin (achter de passagiers, op de achteras) kunnen klanten kiezen uit twee motoren: een 3,5-liter-V6 van Toyota, al jarenlang partner van de Britse constructeur, gekoppeld aan een handgeschakelde of automatische transmissie. Maar er is ook een 2.0-liter met turbo van Mercedes-AMG, alleen gekoppeld aan een automaat. Er is op dit moment geen indicatie van het werkelijke vermogen, maar de Britten spreken van een bereik van "300 tot 400 pk". De snelste Emira zal in 4,5 seconden de 100 km/u aantikken!
De Emira komt in de zomer van 2022 in Europa op de markt tegen een instapprijs van minder dan 72.000 euro, aldus de fabrikant. Wat de naam betreft: is ook dat een saluut aan het einde van het olietijdperk?