Nissan Leaf, de pionier moet zichzelf opnieuw uitvinden
De Nissan Leaf werd gelanceerd in 2010, een tijd waarin de elektrische auto nog een 'curiositeit' was, en dus dachten de meesten van ons dat dat zo zou blijven. De Leaf was een pionier en zelfs de tweede generatie van 2018 had weinig rivalen om mee te dingen naar de schaarse EV-verkopen. Maar alles gebeurde heel snel en de Leaf onderging een nogal brutale 'coming of age' tegenover een stroom jongere, aantrekkelijkere en technisch geavanceerdere auto's. Dit heeft onvermijdelijk zijn weerslag gehad op het commerciële succes. Maar een reactie komt eraan.
Nissan Leaf Cross-over
Zoals je misschien al hebt geraden, is het onvermijdelijke recept voor succes dat Nissan gaat toepassen op de volgende Leaf dat van de cross-over. Volgens een bron die met de gespecialiseerde media Automotive News Europe sprak, is de volgende generatie gebaseerd op de concept Chill-Out uit 2021, hier afgebeeld. We kunnen twisten over de details, maar de coupé-achtige look en de eenvoudige, onopgesmukte lijnen, glad als een kiezel, zijn volgens ons zeer geslaagd. De grootste transformatie van de Leaf zal technisch zijn. Niet langer gebaseerd op een platform voor verbrandingsmotoren dat is aangepast aan elektrische voertuigen, krijgt de volgende generatie zijn eigen elektrische architectuur, in dit geval dat van de Nissan Ariya en de Renault Megane en Scénic EV. Dit zou hem eindelijk concurrerentieel moeten maken op het gebied van energieverbruik.