Nog een Corvette-revolutie
Laten we duidelijk zijn: Corvettes van verschillende generaties zijn door min of meer professionele tuners aan zowat alles onderworpen en de Amerikaanse autocultuur is er rijk aan. Wat hier volgt is een revolutie voor Corvettes die de fabriek verlaten. Na de revolutionaire toepassing van de middenmotor, na de lancering van de E-Ray, de eerste hybride Corvette met vierwielaandrijving, na de 100% elektrische Corvette die in de komende maanden wordt verwacht, krijgt de Amerikaanse sportwagen, die altijd trouw is gebleven aan de grote V8 met atmosferische werking, een aandrijflijn die wordt aangedreven door twee turbo's.
ZR1
Dit wordt het profiel van de langverwachte ZR1, de extreme versie van de Corvette, die zijn plaats zal innemen boven de al verbluffende Z06, in afwachting van een versie die volgens de geruchten nog beestachtiger is, de Zora, genoemd naar de 'vader' van de originele Corvette. Volgens steeds nauwkeurigere geruchten zal de Corvette ZR1 de natuurlijk geaspireerde 5,5 liter-V8 van de Z06 overnemen, die al 680 pk levert. Gevoed door twee royale turbo's zou deze motor in de ZR1 meer dan 850 pk ontwikkelen, een vermogen dat alleen via een achttrapsautomaat naar de achterwielen wordt gestuurd. Twee dingen lijken deze aankondigingen te bevestigen: de enorme achterspoiler die te zien was op de gecamoufleerde ZR1's die door 'spionnen' op de gevoelige plaat werden vastgelegd, en de teaservideo die gisteren werd vrijgegeven en waarin we een V8 met bliksemsnelle toeren horen. Wordt vervolgd...