Opel lanceert een nieuwe Movano... die ons niet onbekend is!
Gedurende twee generaties was de Opel Movano een tweelingbroer van de Renault Master, waarmee hij ook zijn productielijn deelde. Tot nu, want de integratie van het Duitse merk in de PSA-groep, sinds de fusie met Fiat herdoopt in Stellantis, heeft de kaarten herschud. Het is dan ook logisch dat de grote bedrijfswagen een kopie wordt (behalve het logo) van de bestelwagens die reeds door de andere merken worden verdeeld.
Het model is dus minder nieuw dan het lijkt (de laatste facelift was in 2014, de lancering dateert uit 2006!). Het grootste belang is duidelijk financieel van aard. De kosten worden nu gedragen door vijf merken, want RAM heeft ook een versie aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. De Opel heeft dus hetzelfde gamma en kan hetzelfde rapport voorleggen als zijn tegenhangers: vier lengtes, drie hoogtes en een interieurvolume van 8 tot 17 m3.
Movano-e
Voor het Duitse bedrijf betekent de deelstrategie vooral de komst van een elektrische versie, die het in de deal met Renault moest ontberen. Deze nieuwe versie, Movano-e genaamd, heeft een motor van 90 kW (122 pk) gekoppeld aan twee batterijcapaciteiten, afhankelijk van de gekozen lengte: 37 kWh (voor een WLTP-actieradius van 117 km) en 74 kWh (voor een actieradius tot 224 km).