Parijzenaars hebben gestemd: het wordt duurder voor SUV's
Parijs heeft 1,3 miljoen geregistreerde kiezers en slechts 78.000 kwamen zondag opdagen om hun mening te geven. Maar dat was genoeg om de stemming te bekrachtigen en met 54,55% voorstanders zal het idee om de parkeertarieven voor SUV's te verdrievoudigen (!) dus zijn wetgevende weg vervolgen en heeft het alle kans om op 1 september van kracht te worden.
Vage en brede definitie van SUV
Het is begrijpelijk dat de inwoners van een verzadigde stad het aantal SUV's willen verminderen (die ook zijn bekritiseerd omdat ze te veel energie verbruiken en gevaarlijker zijn voor zwakkere weggebruikers). Waar we ons zorgen over maken is de definitie van SUV in deze stemming: elk voertuig met verbrandingsmotor of hybride voertuig dat meer dan 1,6 ton weegt, of elektrisch voertuig dat meer dan 2 ton weegt. Dit zijn verrassend lage drempels, in een tijd waarin de kleinste conventionele compacte gezinsauto al kan flirten met 1.500 kilo. Deze voertuigen betalen 18 euro per uur voor parkeren in hartje Parijs en 12 euro per uur in de buitenste arrondissementen. Uitzonderingen worden gemaakt voor bewoners die in hun eigen wijk parkeren en voor professionelen zoals taxi's.