Patak Rodster: wettelijk gezien is het een quad.
Het Slowaakse Patak Motors, een kleine ambachtelijke bouwer die in 2020 werd opgericht, valt de markt niet aan met de zoveelste hypercar van 2.000 pk, maar eerder in het snel groeiende segment van de microcars. Met weer een aantrekkelijk klein doosje op wielen? Nee, met een machine die eruitziet als een sportwagen uit de jaren dertig. Eerlijk gezegd, wie zou er niet een ritje willen maken in dit onweerstaanbare machientje dat technisch en qua afmetingen (3,36 meter lang) het midden houdt tussen een 'echte' elektrische auto en de zeer populaire Citroën AMI?
Elektrisch, maar niet zomaar
Wettelijk gezien is dit is wettelijk gezien een ‘quadricyle’ (lichte vierwieler), zoals een AMI. Het verschil is dat hij met zijn elektromotor van 15 kW en topsnelheid van 130 km/u een B-rijbewijs nodig heeft en dus niet toegankelijk is vanaf 16 jaar met een A-rijbewijs. Een ander groot verschil met de kleine Citroën is de prijs! De elektrische basisversie, met een batterij van 10 kWh (100 kilometer rijbereik), kost 22.900 euro. En dat is meer als je een accu wilt die het bereik vergroot tot 250 kilometer, een echte voorruit in plaats van een windscherm, een softtop, enzovoort. Financieel gezien zit je dan dichter bij de Dacia Spring, of de Microlino, om in de categorie micro-auto's te blijven. Een andere manier om minder te betalen is te kiezen voor de benzineversie, ook met een eencilindermotor van 15 kW: vanaf 16.900 euro. De Patak Rodster bevindt zich momenteel in de laatste fase van ontwikkeling en voorbestellingen. Als alles goed gaat, vinden de eerste leveringen begin 2025 plaats.