Peugeot 408: als De Leeuw genres mengt...
De 408 tilt het Peugeot-design naar een hoger niveau. De voorkant is op z’n expressiefst, met een radiatorgrille die volledig opgaat in de bumper en lichten die er nog nooit zo scherp uitzagen. Natuurlijk zijn de als ‘hoektanden’ vormgegeven LED-lichten nog steeds aanwezig aan elk uiteinde voor een herkenbare lichtsignatuur. Het profiel is erg gespierd en het afhellende dak mondt abrupt uit in de achterzijde waar een zwarte strip over de hele breedte aansluit op de lichten, die uiteraard ook LED zijn.
Aan boord treffen we de i-Cockpit aan, de nog steeds karakteristieke rijpositie gecentreerd rond het kleine stuurwiel, en een sfeer die dicht aanleunt bij de vorige 308. De knoppen zijn vervangen door aanraakschermen en de sneltoetsen zullen nuttig zijn voor de navigatie door het multimediasysteem. Ook de praktische kant is niet vergeten, met royale ruimte voor de achterpassagiers dankzij de verlengde wielbasis, evenals een bagageruimte van 536 liter die toegankelijk is via een brede achterklep.
De 408 zal worden aangedreven door twee oplaadbare hybride versies, met 180 of 225 pk, en er staat ook een meer bescheiden benzinemotor met 130 pk op de agenda. Deze zijn allemaal automatisch gekoppeld aan de automatische versnellingsbak (EAT8) .
Met deze insteek zou de 408 snel zijn klandizie moeten vinden, vooral bij jonge kaderleden die geen SUV willen maar het ook wel gezien hebben bij de traditionele berlines. Het nieuwe model zou ook de 508 schade kunnen toebrengen, met een vergelijkbare grootte (4,69 m), alsook zijn zeer recente neef de Citroën C5X, waarmee hij zijn technologie en dezelfde mix van genres deelt.