Piraterij in de Rode Zee: nieuwe crisis voor de auto-industrie?

10mnd geleden | Laurent Zilli

Na covid, het tekort aan halfgeleiders en Oekraïne wordt de autoproductie opnieuw bedreigd, dit keer door de Houthi-rebellen actief in de Rode Zee.

Piraterij in de Rode Zee en de Golf van Aden is geen nieuw fenomeen. Gewapende bendes uit Somalië, Ethiopië en Soedan nemen al jaren commerciële schepen in beslag en laten ze alleen vrij voor losgeld... of militaire interventie. Maar het lijkt erop dat de groeiende macht van de Jemenitische Houthi-rebellen de spanning opvoert, zoals de controversiële interventie van de Amerikaanse luchtmacht een paar dagen geleden aantoonde.

Europese productie staat stil

Natuurlijk maakt de autosector in dit deel van de wereld ook gebruik van zeetransport, en niet noodzakelijk om auto's te vervoeren. Met name de onderdelen die nodig zijn voor de assemblage worden er vervoerd, en de recente acties van de Houthi's hebben de aanvoerketen onderbroken. Als gevolg hiervan heeft Volvo aangekondigd dat het zijn Belgische fabriek, waar de XC40 en C40 worden geproduceerd, drie dagen zal moeten sluiten. Hetzelfde geldt voor de Hongaarse fabriek van Suzuki, die vier dagen werd stilgelegd. Bij Tesla zal de fabriek in Berlijn twee weken stilliggen. Bij Stellantis zegt het bedrijf het probleem te hebben opgelost door gebruik te maken van luchttransport, terwijl Volkswagen heeft besloten een omweg via Zuid-Afrika te maken om het Suezkanaal te vermijden. Voorlopig wijst niets erop dat de situatie in de Rode Zee zal verbeteren.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in