Polestar 4: een originele elektrische SUV
Gepositioneerd tussen de Polestar 2 en Polestar 3 qua grootte en prijs, ziet de Polestar 4 eruit als een 4,84 meter 'SUV-Coupe'. Maar het is een model op zich, zegt de fabrikant. "In plaats van simpelweg een bestaande SUV aan te passen, hem een lagere daklijn te geven en daardoor afbreuk te doen aan zaken als hoogte en comfort achterin, hebben we de Polestar 4 vanaf het begin opgevat als een volledig nieuw soort SUV-coupé die het comfort en de beleving van de inzittenden ook achterin viert", zegt Thomas Ingenlath, CEO van Polestar. De ervaring belooft uniek te zijn, want het model heeft helemaal géén achterruit. Een camera zorgt voor het zicht naar achteren en stuurt zijn beeld naar een scherm "en biedt zo een veel breder gezichtsveld dan in de meeste moderne auto's", aldus Polestar, dat ook aangeeft dat dit scherm, geïntegreerd in de centrale spiegel, kan worden uitgeschakeld zodat de bestuurder de inzittenden indien nodig van achteren kan zien. Dit is een functie die andere merken al aanbieden, hoewel de achterruit tot nu toe altijd gehandhaafd bleef.
Zoals gebruikelijk bij Polestar is de cabine gecentreerd rond een groot scherm dat wordt aangestuurd door het Android Automotive-multimediasysteem, dit keer in liggend formaat. Het interieur is gemaakt van gerecycleerde, duurzame en dierproefvrije materialen.
600 kilometer autonomie!
Twee langeafstandsversies zullen worden aangeboden voor lancering in 2024. De krachtigste versie zal simpelweg de snelste auto zijn die Polestar ooit heeft geproduceerd, want zijn dubbele motoren en 544 pk brengen hem in slechts 3,8 seconden naar 100 km/u. Dankzij de royale batterij van 102 kWh wordt een actieradius 560 kilometer beloofd. Wie meer wil, geeft de voorkeur aan de 272 pk sterke versie met één motor, die naar verwachting meer dan 600 kilometer WLTP haalt. Het zal dus mogelijk zijn om ver te reizen met deze Polestar 4, vooral omdat hij kan worden opgeladen met 200 kW op gelijkstroom en 22 kW op wisselstroom.