Porsche, Volvo en Toyota hebben de meest loyale klanten
Een waarschuwing vooraf: dit onderzoek werd voor het vijfde achtereenvolgende jaar uitgevoerd op de Amerikaanse markt. Het onderzoek verdeelt de resultaten in vijf categorieën: Premium, Premium SUV, General, General SUV en Pick-up. “Terwijl de beschikbaarheid van auto's toeneemt en het aanbod van auto's op de markt groeit, is de loyaliteit van de consument dit jaar over het algemeen afgenomen," legt Tyson Jominy, Vice President of Data & Analytics bij J.D. Power, uit.
Toyota in vorm
In de Premium-categorie heeft Porsche het hoogste vernieuwingspercentage binnen het merk: 56,8%. De fabrikant ligt met 50,5% voor op landgenoot Mercedes. Het beeld ziet er echter anders uit als we ons richten op Premium SUV's, waar het Volvo is die opvalt met een loyaliteitspercentage van 56,5%, net voor BMW met 56,1%.
In de klasse General komt - geen echte verrassing - Toyota als beste uit de bus, met een score van 60%. Honda, dat erg populair is aan de andere kant van de Atlantische Oceaan, eindigt op de tweede plaats met 55%. Bij de General SUV's komt Subaru als beste uit de bus, met een zeer hoge loyaliteit van 61,1%. Het is misschien minder geweten, maar de Verenigde Staten zijn wereldwijd de grootste markt voor Subaru. En zelfs hier geniet het merk een sterke reputatie en een grote basis van onvoorwaardelijke klanten. Toyota is echter een goede tweede met 60,5%.
Ten slotte het pick-upsegment, dat bijzonder belangrijk is in het land van Uncle Sam, niet verrassend dat Ford met de eer gaat strijken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de F-150 al een halve eeuw het bestverkochte voertuig van het land is. Het loyaliteitspercentage is zelfs het hoogste in het onderzoek: 64,5%. Dit resultaat geeft hem een kleine marge op de nummer twee, niemand minder dan Toyota (60,4%).
Eenzelfde enquête voor de Europese markt zou ongetwijfeld enkele verrassingen opleveren.