Porsche 911 GT3 R Rennsport: de ultieme 911, verbannen van de openbare weg

1j geleden | Laurent Zilli

Porsche heeft zojuist zijn bijdrage geleverd aan de kleine wereld van peperdure hypercars die gereserveerd zijn voor circuitdagen. Maar vergeleken met andere is dit bijna een koopje.

Er is bij Porsche geen tekort aan sportwagens om uit te kiezen en het algemene beleid van de fabrikant is om auto's aan te bieden waarmee op alle wegen ter wereld kan worden gereden. Het is zeldzamer dat Porsche het spel speelt van 'alleen voor het circuit'. Maar als het merk dat doet, dan is het altijd met iets dat een eerbetoon is aan zijn race-erfenis. Dit was het geval met de 935, die in 2020 werd gepresenteerd en in 77 exemplaren werd geproduceerd. Vandaag is de gebruikte referentie veel recenter.

GT3

De 911 GT3 R Rennsport is een extrapolatie van de GT3 R-competitiewagen. De technische basis is min of meer dezelfde, met een 4,2 liter grote en atmosferische zescilinder-boxermotor die, bevrijd van de beperkingen van het sportreglement, de toerenteller laat draaien tot 9.200 tpm. Hij stuurt 620 pk naar de achterwielen, via een zestrapsautomaat. De bestuurdersstoel is ook bijna exact gebaseerd op de raceauto, met uitzondering van de toevoeging van twee schermen die de beelden van de achteruitkijkcamera's weergeven en sfeerverlichting. Maar het meest spectaculaire aan deze auto is natuurlijk het koetswerk. De carrosserie is volledig gemaakt van carbon, met het dak en de motorkap van de GT3-raceauto en verder is alles uniek voor dit model. Porsche is van plan 77 exemplaren te produceren, voor een prijs van ongeveer 990.000 euro. Zoals we al zeiden, vergeleken met de Ferrari's, Maserati's, Lotussen en andere Lamborghini's in dit genre, die gemakkelijk de grens van een miljoen of zelfs twee overschrijden, is de Porsche dus een koopje.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in