Porsche Cayenne 2023: veel meer dan een facelift!
Het meest zichtbare deel van deze update is natuurlijk de voorkant. De motorkap en bumper zijn herwerkt en de Cayenne krijgt ook nieuwe koplampen (met de vier kleine leds als lichtsignatuur) die hem dichter bij de Taycan brengen. Daarover gesproken, de elektrische Porsche heeft ook invloed gehad op het interieur van de Cayenne 2023. Het dashboard is volledig opnieuw ontworpen, onder meer om net als de Taycan plaats te bieden aan een groter centraal scherm (12,6 duim) en een optioneel extra display voor de voorpassagier.
Vaarwel ultrasportieve topper?
Ook onder de motorkap gaat het de goede kant op, met meer vermogen voor alle versies. De instap-V6 neemt toe tot 353 pk. In de E-Hybride wordt deze motor bijgestaan door een eveneens 176 pk sterkere elektrische eenheid, wat het totale vermogen naar 470 pk tilt. Ook de omvang van de batterij is vergroot (25,9 kWh in plaats van 17,9) om een elektrische actieradius van 90 kilometer te verkrijgen. De Cayenne S neemt afscheid van de V6 en verwelkomt nu... de 4,0-liter-V8 met dubbele turbo en 474 pk en 600 Nm. Maar dan wordt het minder leuk. Naar verluidt heeft Porsche besloten de GT-versie (goed voor 659 pk) van de Europese markt te halen. Daardoor wordt gevreesd voor de andere versies, die Porsche zoals gebruikelijk in de nasleep van zo’n wissel utbrengt, namelijk de GTS, Turbo S en Turbo S E-Hybrid. Het zou opzien baren als Porsche de Europese catalogus van deze modellen zou beroven, maar in deze tijden verrast niets ons nog.