Porsche Macan2024: de elektrische sport-SUV met groot bereik
De Porsche Macan gaf een paar weken geleden al een glimp van enkele van zijn kenmerken. Nu toont hij zich zonder camouflage en geeft hij al zijn geheimen prijs. De styling van de nieuwe generatie is veranderd, met een meer gestroomlijnde achterkant in de stijl van een SUV-coupé. Dit verhoogt uiteraard de aerodynamica, met een luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) die de beste op de markt is voor een SUV.
De Macan heeft een aantal stijlkenmerken die hem dichter bij de Taycan brengen, de elektrische sedan van het merk. Dit geldt niet alleen voor de koplampen, maar ook voor de stripverlichting aan de achterzijde met 3D-effect. Zo is deze Macan meteen herkenbaar als een Porsche!
Porsche Macan 2024: drievoudig scherm
Net als in de Cayenne kan het dashboard met drie schermen worden uitgerust. Het eerste, een gebogen scherm, volgt het typische design van Porsche-instrumenten voor de bestuurder. Dit kan worden aangevuld met een optioneel head-up isplay in de voorruit met info in verhoogde realiteit. De andere twee zijn respectievelijk in het midden en tegenover de passagier in het interieur geïntegreerd. De passagier kan multimediacontent bekijken zonder de bestuurder af te leiden, dankzij een technologie die het display onzichtbaar maakt vanaf de linkerstoel.
Het multimediasysteem maakt gebruik van Google Automotive, een van de meest efficiënte systemen op de markt, met een Porsche-skin die toegang geeft tot exclusieve diensten. Een van de interessantste daarvan is de automatische berekening van de oplaadstops die nodig zijn tijdens een lange reis, met realtime optimalisatie op basis van de beschikbaarheid van oplaadpunten.
Het langere platform biedt veel ruimte. En de bagageruimte heeft een inhoud van 480 tot 540 liter, al naargelang de eigenaar heeft gekozen voor de Bose-subwoofer of niet. In beide gevallen is er een 'frunk' van 84 liter - een samentrekking van Front Trunk - onder de motorkap.
Macan 4 of Turbo
Als de Porsche Macan in de tweede helft van dit jaar op de markt komt, wordt hij aangeboden in twee versies: de Macan 4 met 408 pk en de Macan Turbo met 639 pk. Het vermogen wordt gedurende 10 seconden opgevoerd en daarna teruggebracht tot 388 of 585 pk. Dat is meer dan genoeg kracht voor geweldige prestaties, waarbij de snelste versie in 3,3 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert. En wendbaarheid en tractie zijn verzekerd dankzij vierwielaandrijving (standaard) en achterwielsturing (optioneel).
650 km actieradius
Op technisch gebied heeft Porsche er een punt van gemaakt om zijn Macan het allerbeste te bieden. De spanning van het elektrische systeem is 800 volt, wat zeer snel opladen mogelijk maakt: van 10 tot 80% opladen duurt slechts 21 minuten aan een terminal van 270 kW. Volledig opgeladen biedt de grote batterij van 100 kWh een actieradius van 613 kilometer voor de '4' en 591 kilometer voor de 'Turbo'. Uitstekende cijfers in beide gevallen.
Op deze manier geëlektrificeerd ziet de nieuwe Macan er veelbelovend uit en zou hij veel kopers moeten aanspreken, vooral professionals. Hoewel de prijzen in absolute termen hoog blijven, is de meerprijs vrij beperkt in vergelijking met de equivalente Macan met verbrandingsmotor. In België kost de Macan 4 88.100 euro inclusief btw, of 4.400 euro meer als Macan S met benzinemotor. De Macan Turbo kost 120.700 euro inclusief btw.