Porsche Mission X: de volgende hypercar uit Stuttgart?
De Mission X zou de laatste kunnen zijn in een reeks ultieme Porsches. Een lijn die in de jaren 80 begon met de legendarische 959 en waartoe ook de angstaanjagende Carrera GT en de avant-gardistische 918 Spyder behoren. Waarom avant-gardistisch? Omdat, laten we dat niet vergeten, het een van de drie hypercars van zijn tijd was - samen met de Ferrari LaFerrari en de McLaren P1 - die voor het eerst hybride technologie gebruikte in dienst van pure prestaties. Als hij ooit in productie gaat, zou de Mission X op zijn beurt quasi een pionier kunnen worden.
1 pk per kilo
Want zoals je kunt zien, is de Mission X 100% elektrisch. Natuurlijk zijn er al elektrische hypercars, waar Rimac heer en meester is, maar Porsche wil het anders doen. Een van de doelstellingen is om een vermogen-gewichtsverhouding van 1 pk/kg te bereiken, wat veel beter is dan de Rimac. En hoewel de fabrikant nog niets heeft aangekondigd, gaan er geruchten over zo'n 1.500 pk. Dat is ook 1.500 kilo, wat ongehoord zou zijn voor een elektrische auto van dit kaliber. Een ander doel: meer aerodynamische downforce genereren dan een 911 GT3 RS. Ambitieus! Dit alles met het uiteindelijke doel om het Nürburgring-record voor productieauto’s af te pakken van de Mercedes-AMG One. Productie is dus zeker mogelijk. In feite is de Mission X veel te volwassen om alleen maar een concept te zijn.
We kunnen niet eindigen zonder een detail te belichten dat veel belangrijker is dan het lijkt: het design. Voor het eerst in lange tijd neemt Porsche afstand van de 911-esthetiek die op alle huidige modellen terug te vinden is. En hoewel eerdere pogingen mislukt zijn, denken we dat de fabrikant deze keer met iets echt interessants op de proppen is gekomen.