Porsche Panamera 2024: een technologieridder!
Het vergt een kritische blik of een grondige kennis van het Porsche-gamma om de nieuwe Panamera op het eerste gezicht te onderscheiden. Maar bij nadere inspectie is de hele voorkant, inclusief motorkap, bumper en koplampen, volledig opnieuw ontworpen. Het interieur heeft nog veel ingrijpender wijzigingen ondergaan. Net als in de Cayenne zijn er nu drie schermen, omdat de passagier een eigen scherm heeft voor multimediabeheer.
Porsche Panamera 2024: revolutionaire ophanging
Terwijl het platform identiek blijft aan dat van de vorige generatie, zijn de mechanische componenten aanzienlijk geëvolueerd. Vooral de ophanging is revolutionair. Als de passagiers naderen, wordt de auto enkele centimeters opgetild om het instappen te vergemakkelijken. En eenmaal onderweg past de ophanging automatisch de rijhoogte aan om de dynamiek en aerodynamica te bevorderen. Bovendien kan hij de wetten van de zwaartekracht trotseren door niet alleen volledig vlak bochten te nemen, maar ook de effecten van steigeren en duiken tegen te gaan bij accelereren en remmen.
Hybride tot 680 pk!
Porsche heeft een aantal hybride aandrijflijnen aangekondigd, waaronder de Turbo e-Hybrid, die de 4.0l V8-motor combineert met een 190 pk sterke elektromotor voor een totaal vermogen van 680 pk! De acceleratie van 0 naar 100 km/u duurt slechts 3,2 seconden. De topsnelheid ligt vast op 315 km/u, met een actieradius tot 91 kilometer op volledig elektrische energie. De Panamera en Panamera 4 worden aangedreven door een 2,9 liter-V6 met 353 pk en 500 Nm.
De marktintroductie staat gepland voor het voorjaar van 2024, de vanafprijs bedraagt 112.120 euro.