Positief resultaat voor de eerste Automotive eMotion Summit
Voorafgaand aan het evenement, bij het lezen van het conferentieprogramma, hadden we al het gevoel dat de Automotive eMotion Summit er niet was om overtuigde elektrofielen te paaien. Het doel leek duidelijk te zijn om een echt debat op gang te brengen over de toekomst van mobiliteit, zowel op Belgisch als op Europees niveau, gebaseerd op de realiteit op het terrein in plaats van op een idyllische (en afgeknotte) visie van een koolstofarme maatschappij.
Gecoördineerde inspanningen
Uit de lijst met conclusies die Febiac publiceerde, kunnen we het volgende afleiden. Ten eerste beseft heel België dat het onverwijld moet investeren in een reeks nieuwe technologieën om een aantrekkingspool te worden op dit vlak en dat Brussel en Wallonië dringend nood hebben aan een plan om laadinfrastructuur te ontwikkelen. Tegelijkertijd is het belangrijk om op dit vlak vooruitgang te boeken en tegelijkertijd de kwestie van koolstofarme energie aan te pakken. Elektrische auto's promoten, maar stoppen met kernenergie ten voordele van gascentrales? Absurd. Alle sprekers waren het erover eens dat stimulansen essentieel zijn om zoveel mogelijk mensen toegang te verschaffen tot elektrische auto's. Eén zin in het rapport luidt: "Europa en België hebben een echte strategie voor de auto-industrie nodig voor het hele continent". Let op de formulering "echte strategie", die we in contrast willen zetten met de huidige Europese strategie, die een groot gebrek aan realisme vertoont. Tot slot keren we terug naar meer lokale aangelegenheden, met dit deel van het rapport dat stelt dat onze steden alleen economisch aantrekkelijk zullen blijven als ze "omni-toegankelijk" blijven. Kortom, anti-autoplannen zonder alternatief en hinderlijke verboden voor omwonenden zijn maar matig effectief. Het lijdt geen twijfel dat dit kwesties zijn die in de komende verkiezingsdebatten aan bod zullen komen...