Premiumauto's bieden niet de hoogste tevredenheid
De luxemerken hebben de wind in de zeilen en zetten onbeschaamd goede verkoopcijfers neer. Dit is nog meer het geval op onze markt, die wordt gestimuleerd door de verkoop aan bedrijven, waar de Duitse 'grote drie' - BMW, Mercedes en Audi - in de top vijf van de registraties staan. Uniek in Europa. En de meeste gebruikers van deze auto's zijn zullen het zich zeker laten welgevallen.
Maar in een onderzoek uitgevoerd door Driver Power in het Verenigd Koninkrijk werd gekeken naar de algemene tevredenheid van (Britse) bestuurders over hun voertuigen. En de resultaten zitten vol verrassingen!
Rationele bestuurders aan de leiding
De top-tienposities in de ranglijst, die is opgesteld naar aanleiding van het onderzoek, bestaan bijna uitsluitend uit generalistische modellen, met als opmerkelijke uitzondering de Lexus RX, op nummer drie het enige luxemodel in de top tien. Daartegenover poot Kia drie modellen in de lijst neer: op de tweede plaats de Sorento, op de zevende de EV6 en op de tiende de Ceed. Nog verrassender zijn de Ford EcoSport (op de zesde plaats), de Dacia Duster (vierde) en de Citroën C4 als lijsttrekker. Met een tevredenheidspercentage van 93,39% is de Franse auto dus de winnaar van dit onderzoek voor de jaargang 2023. Dit toont aan dat eenvoudige auto's met een minimum aan technologie hun beloften aan hun klanten waarmaken. Het comfort, de betrouwbaarheid en de lage gebruikskosten van Citroën waren de belangrijkste redenen waarom bestuurders voor deze auto kozen.
Wie de eerste Duitse premiumauto wil vinden, moet naar de 13de plaats voor de BMW i3 en zijn uitstekende score van 91,10%.
1. Citroën C4 (93,39%)
2. Kia Sorento (92,44%)
3. Lexus RX (92,15%)
4. Dacia Duster (91,15%)
5. Subaru Outback (91,13%)
6. Ford EcoSport (91,52%)
7. Kia EV6 (91,50%)
8. Toyota Prius (91,45%)
9. Mazda CX-5 (91,36%)
10. Kia Ceed (91,29%)
11 . Hyundai Ioniq (91,19%)
12. Kia XCeed (91,19%)
13. BMW i3 (91,10%)
14. Skoda Kodiaq (91,05%)
15. Ford Kuga (90,99%)