Prijzen nieuwe Dacia Duster zijn geïndexeerd voor inflatie
In 2010 lanceerde Dacia het model dat het merk tot het succesverhaal zou maken dat het nu is: de Duster. Met een basisprijs van minder dan 12.000 euro is dit veruit de goedkoopste SUV op de markt, en zijn timing komt perfect op een moment waarin het genre boomt. Juist daarom zal hij veel mensen aantrekken buiten de 'goedkope' klantenkring. Zozeer zelfs dat de basisprijs slechts een indicatie is, want de overgrote meerderheid van de Dusters wordt verkocht in hogere uitrustingsniveaus, met ‘grotere’ motoren en zelfs met viewielaandrijving. Maar ook al ligt de eindprijs in de buurt van 20.000 euro, is het publiek gewoon blij zich een SUV met opties te kunnen veroorloven voor een onverslaanbare prijs.
Het topmodel van gisteren...
...is de basis van vandaag: de nieuwe Dacia Duster start aan 18.990 euro. Op het eerste gezicht is dat een spectaculaire sprong, maar veertien jaar inflatie eisen hun tol, net als de Europese veiligheids- en emissienormen, die de prijs automatisch opdrijven. En het moet gezegd: de afwerkingskwaliteit en uitrusting van de huidige Dacia's is oneindig veel flatteuzer dan die van de Dacia's uit 2010. En hoe zit het met het imago? We vragen ons wel af of de salarissen van de klanten in dezelfde mate zijn gestegen als de prijzen van de Duster. De tijd zal het leren. Wat zeker is, is dat een nieuwe gezinsauto voor minder dan 20.000 euro tegenwoordig zeldzaam is. De Duster heeft maar één geduchte concurrent op het gebied van prijs, kwaliteit en praktische bruikbaarheid: de MG ZS. En als Europa besluit om made in China te belasten, dan ligt er voor de Duster een commerciële snelweg klaar.