Range van EV’s zit dicht op de theorie
Van alle voertuigen die tijdens de Autobest Challenge in Spanje werden getest, haalde geen enkele de door de fabrikanten aangekondigde WLTP-waarden. Maar verschillende modellen raakten aardig in de buurt. Dit was het geval voor de Dacia Spring, die het best presteerde met een resultaat van ongeveer 98,67% van de geclaimde actieradius, voor de Kia e-Niro (95,24%), de Hyundai Kona (92,28%), de Mazda MX-30 (91,66%) en de Opel Corsa-e (90,19%).
De deelnemende Europese journalisten reden tot aan het punt van pech en stelden vast dat de voertuigen nog een actieradius van 14 tot 37,8 kilometer resteerde toen er nul kilometer op de teller stond. Ook wat het verbruik betreft scoort de Dacia Spring (12,1 kWh/100 km) het best, dankzij zijn lage gewicht. Hij wordt gevolgd door de Hyundai Kona (14,3 kWh/100 km) en de Fiat 500e (14,7 kWh/100 km).
In het geheel stelden de testers een verbetering van de efficiëntie vast over de afgelopen 3 jaar, wat bewijst dat de technologie een positieve ontwikkeling doormaakt en dat de vooruitgang niet zal stoppen. Zij schatten dat het verbruik van elektrische auto's in 2025 tussen 10 en 12 kWh/100 km zal liggen.