Renault-Nissan: de historische alliantie reorganiseert
Enkele maanden na de twijfel hebben Renault en Nissan de strategische reorganisatie van hun alliantie bevestigd. Ze werd opgericht in 1999, toen Nissan grote moeilijkheden ondervond, en gaf aanleiding tot kruisparticipaties tussen de twee fabrikanten. Nissan bezat 15% van de aandelen van Renault en de Franse onderneming 43,4% van haar Japanse tegenhanger.
In 23 jaar samenwonen is het leven geen lange rustige rivier geweest. Er zijn interessante technologie-uitwisselingen geweest, met name op het gebied van SUV's (Nissan Qashqai/Renault Kadjar, Nissan X-Trail/Renault Koléos) en stadsauto's (Renault Clio/Nissan Micra), alsmede de gezamenlijke creatie van een familie van technische platforms (onderstellen die verschillende modellen gemeen kunnen hebben): de CMF, voor "Common Modular Family".
Herstructurering voor een betere doorstart
Maar er zijn twijfels geweest, en ook mislukkingen. Zoals de gefaalde introductie van Renault in China, ondanks de hulp van Nissan en zijn lokale partner Dongfeng. Nissans verlies aan terrein in Europa, waar de verkoop blijft kelderen (het premiummerk Infiniti gooide in 2020 de handdoek in de ring). Vooral het schandaal van de "Carlos Ghosn-affaire" in 2018, destijds voorzitter van de alliantie en beschuldigd van meerdere financiële malversaties, had de twee groepen en de alliantie in onzekerheid gedompeld.
Sindsdien werd een reorganisatie van het partnership verwacht. Om een zekere vorm van vertrouwen terug te winnen en het machtsevenwicht tussen beide partners te herstellen. Dat is vandaag gebeurd: de alliantie heeft bevestigd dat de participatie van Renault in Nissan zal worden herleid tot hetzelfde als het Japanse: 15%. In ruil daarvoor zal Nissan investeren in Ampere, de nieuwe strategische divisie van Renault die zich bezighoudt met elektrische mobiliteit en software. Moeten we dit zien als een vorm van scheiding tussen de twee groepen? Een mislukking van Renault? Een toename van de macht van Nissan binnen de alliantie? De twee merken hebben nog geen duidelijkheid over hun toekomst en hun gemeenschappelijke projecten, dus het is afwachten hoe deze reorganisatie zich vertaalt in activiteiten en resultaten.